אולמרט: בישראל אין שום קשר בין הון, קרקע ושלטון; הבעיה בוועדות התכנון

לדבריו, ועדות התכנון הן הגורם המושחת במשק, הן גוף צדקני ומתחסד; מעריך שפארק איילון לא יקום

במדינת ישראל אין שום קשר בין הון, קרקע ושלטון. כך קבע שר התמ"ת והממונה על מינהל מקרקעי ישראל, אהוד אולמרט, במסגרת יום עיון שערכה נציבות הדורות הבאים בכנסת. יום העיון נערך בבית הספר ללימודי הסביבה על שם פורטר באוניברסיטת ת"א.

"צוואר הבקבוק האמיתי נמצא בוועדות התכנון שהן גוף צדקני, מתחסד, מאובן ובלתי יעיל", אמר. עוד אמר אולמרט, שהגיע הזמן לעשות מהפכה בנושא זה וככל שהיא תתבצע יותר מהר ייטב. לדבריו, ועדות התכנון הן הגורם המושחת במשק.

לדעת אולמרט, אין לעיכובים בוועדות מקבילה בכל מקום אחר בעולם והם תורמים למחירים הגבוהים ולתהליכים הפגומים. לדבריו, הגורם הישיר לשחיתות הוא חוסר היכולת לקבל החלטות בזמן קצר.

"כשהמערכת בנוייה על סרבול זה הפתח לשחיתות. אם הדבר היה תלוי בי מרבית הוועדות המחוזיות לא היו קיימות. לדעת אולמרט יש לבטל את הוועדות המחוזיות ולמנות להן מנגנון חלופי.

באשר לתוכנית פארק איילון אמר אולמרט, שלדעתו פארק איילון לא יקום שכן לא יימצאו לו מקורות מימון. לדבריו, הוא תומך בהקמת הפארק תוך מציאת משאבים מתאימים לממן אותו.

באשר להקמת ישובים בנגב בעקבות ההתנתקות, אמר אולמרט, שהוא תומך בקביעת ערך אפס בקרקעות בנגב עליהם יקומו הישובים עבור המפונים, שכן לדבריו האינטרס הלאומי קובע פינוי האיזור ויישוב במקום אחר.

לדבריו, ברגע שהמדינה קובעת סדרי עדיפות לאומית שיווק הקרקעות צריך להיות באופן שמשרת את האינטרסים המבטאים גם את מחיר הקרקע.

בתגובה לדבריו של אולמרט אמרה פרופ' רחל אלתרמן, מהפקולטה לארכיטקטורה בטכניון, שדווקא הליכים קצרים ומזורזים יכולים לשמש פיתוי למעשים פסולים ולא ראויים, וכי כל קיצורי הדרך משרתים בסופו של דבר מטרות לא ראויות.