תמ"א 35: עד שהממשלה תאשר

צפוי עוד מאבק גדול סביב תוכנית המתאר הארצית בשאלת הצמדת יישובים קטנים למרקמים עירוניים

אישורה של תוכנית המתאר הארצית (תמ"א) 35 בשבוע שעבר (ג') במועצה הארצית לתכנון ובנייה, מהווה את אות הפתיחה למערכה שמתכננן מרכז המועצות האזוריות כנגד השלב האחרון במסלול התמ"א - אישורה בממשלה. הטלפון הראשון יהיה לראש הממשלה, אריאל שרון, שנחשב למי שמבין ללבה של ההתיישבות. אחר כך יזכו גם השרים לשיחות נפש דומות. את תמ"א 13 לחופים החזירה הממשלה למינהל התכנון לעיון נוסף, בעקבות התנגדות כמה קיבוצים להוציא את כלובי הדגים מהים. בהרכבה החדש של הממשלה צפוי גורל דומה גם לתמ"א 35.

במרכז ההתנגדות לתמ"א עומדות טענות לגבי הזנחת הנגב והגליל לטובת פיתוח מואץ של המרכז - עובדה שעורכי תמ"א 35, יו"ר מינהל התכנון שמאי אסיף ופרופ' אריה שחר, ישללו מכל וכל. יש גם דרישה חד-משמעית להוציא כמה שיותר יישובים כפריים מתחום המרקם העירוני. עד כה הצליח מרכז המועצות לחלץ כ-60 יישובים מתוך 120 יישובים שהוכפפו למרקמים עירוניים. יו"ר המרכז, שמואל ריפמן, משוכנע שהמילה האחרונה טרם נאמרה.

על מה בעצם המהומה? על-פי דעה אחת, ראשי המועצות האזוריות פוחדים לאבד מכוחם לטובת העיר, ולכן הם מתעקשים לשמור אצלם את היישובים. עמדה זו, כך נטען, סותרת לא אחת את עמדת היישובים עצמם, שיודעים שכל עוד היישוב נמצא בתחום המרקם העירוני, יש לקרקעותיו פוטנציאל נדל"ני בתחום התעסוקה, ולא רק במגורים. ברגע שיוצאו מהמרקם, יאבדו אופציות נדל"ניות, ועל כן למעבר בין המרקמים יש משמעות כספית אדירה.

ראשי המועצות האזוריות דוחים טענה זו. לדבריהם, לא אחת היישובים בעצמם אינם מתלהבים מרעיון המרקם העירוני, למרות הפוטנציאל הנדל"ני. כך למשל, המועצה האזורית עמק חפר ביקשה לחלץ את אביחיל, על-פי בקשה מפורשת של היישוב, השוכן קרוב מאוד לנתניה. מועצה אזורית לב השרון ביקשה להוציא את גינות הדר ונורדיה מתחום נתניה. המועצה האזורית דרום השרון התעקשה לשמור על בית ברל כעל מכללה קטנה, וסירבה להעביר את השטח למרקם העירוני של כפר-סבא. בכך סתמה את הגולל על תוכניות הנדל"ן של ראשי המכללה.

ראש המועצה האזורית עמק חפר, נחום איצקוביץ', אומר, שאם היישובים היו רוצים לנדל"ן את שדותיהם, היו מנסים לעשות זאת בימי הזוהר של החלטות 727 ו-717. לדבריו, עובדה שרבים מהם לא ניצלו אופציה זו, וכי מה שעומד מאחורי ההחלטה היא ברית משונה בין הירוקים לקבלנים. הירוקים, רוצים למנוע את פיתוח הגליל והנגב, ולשמור אותם כמרחבים פתוחים, והקבלנים והיזמים, שיודעים שהכסף הגדול מונח בקרקעות מרכז הארץ, תומכים. לדבריו, מדוע שזוג צעיר ילך לגור בדרום, אם המדינה מספקת לו ביקושים במרכז הארץ?

בשבועות האחרונים דיבר ריפמן עם לא מעט יישובים, והסביר להם שהוא לא מתכוון לכפות עליהם להיות במרקם עירוני או לצאת ממנו. לדבריו, ברור שיש לא מעט יישובים שרוצים להישאר במרקם העירוני, כמו למשל רמת רחל, מרחביה וגליל ים, שרואים בשכנות לעיר את הפנסיה שלהם. יחד עם זאת, אומר ריפמן, שלדעתו אין זה מתפקידה של התמ"א להחליט איזה יישוב רוצה מה, ויש להשאיר בידי היישובים את זכות ההחלטה. לדבריו, תפקידו מרגע זה ועד לדיון בממשלה הוא לגרום לכך, שכמה שפחות יישובים יישארו במרקם העירוני - ובאותה הזדמנות למנוע את הזנחת הנגב.