המחוזית ירושלים תקבע מדיניות לטיפול בתוכניות המכשירות עבירות בנייה

לשכת התכנון ממליצה לקיים דיונים בתוכניות הכוללות עבירות בנייה שבוצעו בפועל. הוועדה המחוזית אמורה לקיים דיון השבוע על קביעת מדיניות עקרונית לטיפול בתוכניות הרבות המכשירות עבירות בנייה.

לשכת התכנון, בהצעת ההחלטה לוועדה המחוזית, ממליצה בין היתר לדון בתוכניות הכוללות עבירות בנייה. לדעת הוועדה, ניתן לקיים דיון בתוכנית המכשירה עבירת בנייה אפילו אם מתקיים הליך פלילי מקביל. לעצם הדיון בתוכנית ממליצה הוועדה, כי הבחינה התכנונית תעשה תוך התעלמות מהאלמנט שנבנה שלא כדין, וזאת על מנת להימנע מלאשר תוכנית כלשהי רק בגלל שהיא כבר בנויה בפועל, כדי למנוע ניסיון להכשיר אותה בדיעבד.

לשכת התכנון ממליצה, על מנת לשלב שיקולי הרתעה נגד עברייני הבנייה, לדחות תוכניות שבהן בוצעו עבירות בנייה בוטות, גם אם התוכנית מתאימה מבחינה תכנונית להפקדה. חומרת העבירה נקבעת לדעת הוועדה על-פי היקף העבירה והתנהגות עבריין הבנייה ביחס להליכים משפטיים.

הוועדה עוד ממליצה להתנות הפקדת תוכנית שבוצעו בה עבירות בנייה בוטות רק לאחר שיהרסו כל עבירות הבנייה שהוועדה לא תסכים לאשרן במסגרת התוכנית. עוד ממליצה הוועדה, כי במקרים יוצאי דופן ניתן יהיה לקבוע לוחות זמנים ארוכים יותר לבדיקת הריסות בנייה, כאשר מדובר במצב בריאותי, כלכלי או סוציאלי חמור. במקרה כזה תתנה הוועדה את הריסת הבנייה בקבלת היתר בנייה.

ההחלטה לקבוע מדיניות לטיפול המכשירה עבירות בנייה התעוררה בעקבות דיון שקיימה הוועדה בתוכנית להרחבת מבנה ישיבת אהל שמעון, במושבה הגרמנית בירושלים. התוכנית כוללת הכשרת עבירות בנייה, אך הוועדה המחוזית הפקידה את התוכנית. חברי הוועדה, אברהם שקד ושוני גולדברג, ביקשו לקיים דיון חוזר, וזאת כיוון שהתוכנית זו מעלה סוגיה עקרונית בנושא עבירות בנייה.