שוב המועצה לא מתכנסת, ושוב לא מקבלים החלטות

עימות בין אולמרט לנתניהו על מינויים למועצת מקרקעי ישראל, ובעיקר בעניין עו"ד ימימה מזוז מהאוצר, גורם לשיתוק המועצה

"אם מינהל מקרקעי ישראל היה חברה ציבורית, בעלי המניות היו פונים מזמן לבית המשפט כדי לדרוש מינוי של נאמן מפעיל או לחליפין מינוי מפרק", כך אומר בכעס חבר מועצת מקרקעי ישראל.

הסיבה למורת הרוח היא העובדה, שמועצת מקרקעי ישראל, שהיא הדירקטוריון של מינהל מקרקעי ישראל, הגוף האחראי על 93% מקרקעות המדינה, שוב לא התכנס מזה למעלה משישה חודשים. התוצאה היא, שהרבה החלטות שיש להן חשיבות רבה לציבור בארץ נשארות ללא הכרעה.

הסיבה לאי כינוס המועצה היא כמעט כמו תמיד אישית או כוחנית. שר התמ"ת והממונה על מועצת מקרקעי ישראל, אהוד אולמרט, ושר האוצר, בנימין נתניהו, אינם מצליחים להגיע להסכמה באשר לזהות חברי המועצה, ובהיעדר קוורום המועצה אינה מתכנסת.

אולמרט הוא אמנם יו"ר המועצה, אך למרות זאת כל החלטה שהוא מקבל חייבת בחתימה של נתניהו, שכן למועצה יש סמכות להחליט החלטות שיש להן השפעה על תקציב המדינה. מצב זה, כמובן, הוא בעל פוטנציאל גדול לעימות.

במוקד הוויכוח מינויה של היועצת המשפטית של האוצר, עו"ד ימימה מזוז, לחברת מועצה נוספת מטעם האוצר. נתניהו מתעקש למנותה ואילו אולמרט מסרב, שכן לדעתו יש למנות כחברים במועצה פקידי ממשלה בכירים המשמשים בתפקיד ביצועי, שיש לו קשר לעבודת המינהל, ולא את היועצת המשפטית של האוצר. הסיבה שהוא מביא לכך היא, שלמועצה יש כבר יועצת משפטית - עו"ד רחל זכאי-נוימן, ואין צורך ביועצת נוספת.

נתניהו מצדו אינו מוותר, אולי כלקח נלמד מניסיון העבר, שכן למועצה יש בשנים האחרונות היסטוריה של קבלת החלטות המגיעות בסופו של דבר לבית המשפט, ואינן זוכות לאישור היועץ המשפטי לממשלה.

כך קרה בהחלטות שדנו בפיצוי החקלאים בעת שינוי ייעוד קרקע חקלאית. כך קרה גם בשבוע שעבר (ד'), כאשר היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, החליט שלא להמליץ על החלטה 979 להיוון חלקת המגורים, שאושרה על-ידי המועצה למעלה משנה קודם לכן. נתניהו מתעקש, ואולמרט מסרב.

מי שניזוק בינתיים מכל סיפורי היוקרה האלה הם נושאים חשובים שעל סדר היום. ועדת גדיש, בראשות יעקב גדיש ז"ל, עבדה שמונה חודשים כדי לגבש המלצות לייעול עבודת המינהל, ולהקטנת החיכוך בין המינהל לתושבים. בהעדר דיון במועצה אין סיכוי להתקדם בנושא, למרות חשיבותו הרבה.

עוד נושא שעל הפרק: מתן הנחות בקרקע לתושבי גבול הצפון, שגם הוא אינו מתאשר בשל אי כינוס המועצה.

ממתין להכרעה גם נושא מתן הנחות בקרקע למלכ"רים. ניסיון העבר מלמד שהנהלת המינהל אינה ממהרת להחליט, וגם היא נוטה לגלגל הרבה החלטות למעלה למועצה. העדר ישיבות מונע החלטה בשורה ארוכה של נושאים, שיש להם נגיעה לחייהם של אזרחים רבים.

מספרי חברי מועצה אמרו השבוע שככה אי אפשר להמשיך, שאם למועצה אין כל חשיבות - יש לפרקה לאלתר, ולמנוע את הסחבת המיותרת. אך באם בכל זאת יש לה תפקיד כלשהו, יש למנות חברים ראויים, לכנס אותה במועדים הנקובים בחוק, ולספק לציבור את השירות המגיע לו. המועד הבא לכינוס המועצה הוא ראשית פברואר 2005. השאלה הנשאלת היא, אם עד אז יצליחו נתניהו ואולמרט לסיים את המשבר התורן, ולקיים את חובתם.