נדחתה עתירת חב' איזוטסט על פסילה במכרז של משרד השיכון

הנחה של 40% ממחירי מכון התקנים, במכרז לשירותי תקינה למשרד השיכון, היא סבירה ולא שרירותית. כך קובע שופט בית המשפט לעניינים מינהליים, דוד חשין, שדחה עתירה של חברת איזוטסט נגד פסילתה. ביולי פרסם המשרד מכרזים לשירותי מעבדה ותקינה בחמישה מחוזות. עד אז ביצעו את הבדיקות קבלני משנה של הזוכים במכרזי עבודות, שכללו את עלות הבדיקות.

במכרז נקבע, כי הבחירה תהיה לפי ההנחה הגדולה ביותר, כשהצעה זולה בשיעור בלתי סביר תיפסל. במכרז לא נאמר מהו השיעור הבלתי סביר, אך המדינה הודיעה, כי מחיר סביר הוא מחיר המאפשר שירות אמין לאורך זמן. בעת פתיחת תיבת המכרזים פורסם, כי ההנחה המרבית שקבע המשרד היא 40%. ועדת המכרזים פסלה את הצעת איזוטסט, שכללה הנחות של 61 או 62.7%. עוד נפסלו הצעות של מכון התקנים, עם הנחות של 43% ו-45%, והצעה של מבדק הצפון, ובה הנחה של 61%.

איזוטסט טענה, כי הנחה של 40% אינה מקובלת במשק. לדברי חשין, השיעור נקבע לאחר היוועצות במע"ץ ובמשרדי הביטחון והתמ"ת, המכירים היטב את תחום המעבדות.

בתגובה לפסק הדין אמר מנכ"ל משרד השיכון, שמואל אבואב, כי "משרד השיכון ייתן מעתה משקל גדול יותר לאיכות, מאשר למחיר". עוד אומר אבואב, שהחלטת בית המשפט מהווה אבן דרך חשובה בכל הקשור להתקשרויות עם קבלנים. לדבריו, במדינת ישראל יש הרבה פילים לבנים, הרבה מבנים רעועים וסדוקים - הכל בגלל עבודות ברמות נמוכות. המסקנה מכך היא ש"הזול הוא לא בהכרח הטוב".

(עת"ם 1264/04)