הרצוג: לתת עדיפות למתכננים מהדרום

שר הבינוי והשיכון, יצחק הרצוג, הודיע, במהלך מפגש שקיים עם פורום ראשי הרשות לפיתוח הנגב ועם ראשי יישובים בנגב, כי יפעל למתן העדפה מתקנת למהנדסים, אדריכלים ומתכננים מהנגב והגליל באיזור פעולתם.

"מבדיקה שערכנו עולה, כי בשל פרמטרים שונים, מהנדסים, מתכננים ואדריכלים מאיזור הדרום, כמעט ולא מקבלים עבודות במרכז הארץ. לעומת זאת, עמיתיהם במרכז הארץ זוכים בכמות משמעותית של הפרויקטים באיזור הדרום. עובדה זו יוצרת אפליה הפוגעת באיזורים החלשים מוכי האבטלה", אמר השר הרצוג.

מנתונים שהגיעו למשרד השיכון עולה, כי התשתית ההנדסית והאדריכלית באיזור הנגב, למשל, כוללת כ-40 משרדי הנדסה ואדריכלות המעסיקים כיום באופן ישיר כ-800 עובדים אקדמאים וטכניים (וסביבם עוד מאות נותני שירותים). חלק ניכר מהם עולים חדשים ואקדמאים. מבדיקה שערך משרד השיכון עולה, כי ביכולתם של משרדים אלו לבצע את כל סוגי תכנון ובכל היקף שניתן לחזותו בנגב.

יצוין, כי בחודש יוני 1989 קיבלה ממשלת ישראל החלטה לפיה "משרדי הממשלה, תאגידים על-פי דין, חברות בת ממשלתיות (להלן גופים ציבוריים) יעדיפו לצורך הזמנת עבודות תכנון וניהול פרויקטים בנגב, מהנדסים ואדריכלים העונים על כל התנאים הבאים: מקום עיסוקם המרכזי הוא בנגב, לפחות מחצית מעובדיהם תושבי הנגב, והם עונים מבחינת ניסיון בהיקפים דומים והתמחות על דרישות העבודה".

בהסתמך על החלטה זו הוציאו החשב הכללי ומנהל רשות החברות הממשלתיות דאז, חוזרים אל החשבים במשרדי הממשלה, אל יחידת הסמך ואל יו"רים של דירקטוריונים של החברות הממשלתיות, הנחיות לפעול בהתאם להחלטה זו. החלטה זו קוימה תקופה מסוימת, אך בשנים האחרונות חלה נסיגה ביישום ההחלטה, וכיום הזמנת העבודות במשרדי הממשלה ובהם: משרד הבינוי ושיכון, המשרד לביטחון פנים ומע"צ, מתקיימת על פי נוהל "ועדת הזמנות".