התוכנית לביזור סמכויות במשרד הפנים יוצאת לדרך: הממונים על המחוזות במשרד יקבלו יועצים חיצוניים

התוכנית נועדה להעניק לממונים סמכויות לאישור תקציבים וכן הלוואות לרשויות המקומיות

התוכנית לביזור סמכויות לממונים על המחוזות במשרד הפנים תופסת תאוצה: מעתה יועמד לרשותם מטה הכולל רו"ח, יועץ משפטי, חשב מלווה ובודק תוכניות הבראה מחוזי חיצוניים.

התוכנית לביזור סמכויות, מרמת המטה לרמת הממונים על המחוזות במשרד הפנים, גובשה לפני מספר שנים, אך רק בימים אלה הוחל ביישומה. מטרת התוכנית לייעל ולשפר את מערך הפיקוח והבקרה של המשרד על הרשויות המקומיות - בעקבות ביקורת חריפה של מבקר המדינה.

בראיון ל"גלובס" שפורסם באחרונה, אמר שר הפנים, אופיר פז-פינס, כי הנחה ליישם את התוכנית שכן "לא יכול להיות שאני, כשר פנים, צריך להחליט על כל פיפס. זה מפעיל עליי לחץ אדיר ויוצר בירוקרטיה מטורפת. לממונה על מחוז אין היום למשל סמכויות כספיות, שהן כלי עבודה מודרני. הסמכויות הכספיות נמצאות אצלי במטה. אני לא מבין למה הכול צריך להיות כל כך ריכוזי וכוחני".

במסגרת התוכנית יקבלו הממונים על המחוזות (ירושלים, ת"א, דרום, צפון, חיפה ומרכז) סמכויות לאשר את תקציבי הרשויות המקומיות. עד כה, מלבד תקציבי עיריות, נדרשה חתימת מטה המשרד לאישור תקציב מועצות מקומיות ואיזוריות.

כמו כן, יקבלו הממונים סמכויות למתן היתרים לאשראים לזמן קצר ולהלוואות לזמן ארוך, וכן אישור על תוכניות פיתוח במסגרת תקציבים בלתי רגילים ברשויות. על הממונים הוטל לקיים מעקב אחר תיקון ליקויים העולים מדו"חות הביקורת של מבקר המדינה ואגף הביקורת במשרד הפנים ברמת אינטנסיביות גבוהה, וכן פיקוח ובקרה על ביצוע תוכניות ההבראה וההתייעלות.

לדברי מנכ"ל משרד הפנים, גדעון בר-לב, האצלת סמכויות למחוזות היא חלק מתהליך לשינוי מערכת היחסים בין השלטון המקומי לשלטון המרכזי.