ביה"ד לחוזים אחידים שלח את עמידר למקצה שיפורים: "להוריד סעיפים שמקפחים דיירים"

קבע, שלמרות שהחברה תיקנה חלק מהסעיפים, עדיין קיימים כאלה בחוזה, כמו התניית תיקונים

עמידר תיקנה חלק גדול מהסעיפים המקפחים בחוזה השכירות שבינה לבין דייריה, אך בית הדין לחוזים אחידים החליט בכל זאת לא לאשר את החוזה - בשל סעיפים אחרים, שבית הדין מצא שהם עדיין מקפחים את הדיירים.

מדובר בחוזה אחיד, אשר הוגש על ידי עמידר לבית הדין לחוזים אחידים לשם אישורו. במקביל, פנתה לבית הדין עמותת סינגור קהילתי, בטענה שיש לשנות או לבטל סעיפים מקפחים בחוזה השכירות. לדיון הצטרף היועץ המשפטי לממשלה, שהוסיף את הערותיו.

בפברואר 2002 הגישה עמידר לבית הדין חוזה שכירות מתוקן, לאחר שבית הדין העיר את הערותיו ביחס לסעיפים שונים. בספטמבר 2003 החליטה עמידר לערוך חוזה חדש, על-פי הנוסח שהוצע לבית הדין ועם התיקונים שביקש בית הדין.

עם זאת, החוזה החדש הונפק מבלי שבית הדין ייתן פסק דין על כשירותו. זאת, מאחר שעמידר המתינה יותר משנה וחצי לתגובת היועץ ועמותת סינגור קהילתי לחוזה המתוקן, שהגישה לבית הדין.

לאחר שאלה לא הגיבו, יצאה עמידר עם החוזה המתוקן, אליו מתייחס בית הדין בהחלטה שקיבל היום.

בית הדין אומר, כי ההתייחסות באה אך ורק לסעיפים שהתבקשה עמידר לתקן ולא לסעיפים חדשים או אחרים, הנמצאים בחוזה החדש. זאת, בשל העובדה שהסעיפים הללו לא נדונו בבית הדין.

מההחלטת השופט יהונתן עדיאל וחברי בית הדין פרופ' סטיב גולדשטיין ושלום דורון, מתברר, כי חלק גדול מהסעיפים שאותם ביקש בית הדין לתקן אמנם תוקנו. עם זאת, עדיין נותרו סעיפים שבית הדין מגדיר "מקפחים".

כך למשל, מספר סעיפים המתייחסים לתיקון ליקויים. בית הדין קובע, כי עמידר איננה יכולה להתנות את התיקון בסכום גבוה מהסכום הקבוע בחוק. העובדה שעמידר מנהלת את הדירות עבור בעליהם (המדינה), אינה מקנה לה זכות לקבוע בחוזה תנאים מקפחים, גם אם אלה נובעים מדרישות בעלי הדירות.

בית הדין אומר, כי אין להניח שהממשלה תדרוש מעמידר לקבוע סכום השתתפות גבוה מזה שנקבע בתקנות.

עוד נטען לגבי סעיף אחר, כי עמידר נוטלת לעצמה זכות שלא לבצע תיקונים, אם השוכר מפגר בתשלום דמי השכירות. הסעיף אינו תואם את הוראות החוק, אומר בית הדין.

על סעיף אחר אומר בית הדין, כי הוא מקבל את טענת סינגור והיועמ"ש, שאי-הסבירות בתיקון הליקויים, המצדיקה הימנעות מביצועם, לא יכול להיות שתהיה תלויה רק בשיקול דעתה של עמידר.

בית הדין מקבל את עמדת היועמ"ש ,לפיו הפטור מביצוע התיקונים יוגבל למקרה שלא ניתן לתקן את הליקויים בהיקף ובעלות סבירים. בית הדין דחה את הצעתה של סינגור להקים לצורך כך ועדה.

גם בסעיף המאפשר לעמידר זכות עיכבון מטלטלין וזכות לקזז את תמורתם כנגד חוב, מצא בית הדין ליקויים. עם זאת, בית הדין קבע שהסעיף איננו יוצר רק זכות עיכבון, אלא גם זכות משכון. לפיכך, הנוסח הנוכחי של הסעיף מקפח את הדיירים.

עמידר תוכל להמציא לבית הדין בתוך 30 יום נוסח מתוקן של החוזה על מנת לאשרו.