מתקן התפלה נוסף בדרך: הסכם מימון בין החשכ"ל לחברת דרך הים להתפלה

עלות המתקן 90 מיליון דולר והוא ייצר 30 מיליון מ"ק; גרנית הכרמל תתמודד גם במכרז בחדרה

חברת דרך הים להתפלה (ויה מאריס) ומשרד החשב הכללי באוצר חתמו היום (ה') על הסכם המימון להקמת מתקן התפלה בחוף פלמחים, בשיטת BOO (בנייה, תיפעול ובעלות), למשך 25 שנה.

המתקן שעלותו 90 מיליון דולר יפעל בשיטת אוסמוזה הפוכה וייצר 30 מיליון מ"ק מים מותפלים בשנה. התחלת פעילות המתקן צפויה במארס 2007.

המימון לתקופת ההקמה, שתמשך שנתיים, הוא עפ"י מספר מטבעות, ועם ראשית תקופת ההפעלה של המתקן יחל מימון ארוך טווח בשקלים.

המתקן כולל צנרת ימית באורך של 1,250 מטר, תחנה לשאיבת מי ים, ומתקן אוסמוזה הפוכה עם השבת אנרגיה. בצמוד למתקן ההתפלה תוקם תחנת שאיבה של מקורות, שתעביר את המים למערכת הארצית.

בדרך הים התפלה שותפות גרנית הכרמל - 26.5%, תה"ל - 26.5%, אוסיף - 21%, צינורות המזרח התיכון - 21%, ואוקיאניה - 5%. הפועלים יממן הפרויקט 22 שנה. בורוביץ היא בעלת השליטה בגרנית הכרמל.

זהו פרויקט התשתית הראשון המבוצע בשיטת BOO ולמודל זה הותאמו מכרזי תשתית נוספים.

זהו מתקן ההתפלה השני בו חותמת הממשלה על הסכם עם יזמים פרטיים וזאת במסגרת ההחלטה לייצור 300 מיליון מ"ק מים מותפלים. בחוף אשקלון מקים קונסורציום VID מתקן התפלה ליצור 100 מיליון מ"ק מים. מתקן זה יתחיל להפיק 50 מיליון מ"ק מים בקיץ 2005.

לפני מספר חודשים פרסמה המדינה מכרז נוסף להקמת מתקן התפלה גדול בחוף חדרה, לייצור 100 מיליון מ"ק. את מסמכי המכרז רכשו לפי שעה ארבע חברות. בחוף חדרה מתוכנן מתקן התפלה נוסף, שישרת את הרשות הפלשתינית.

שר התשתיות, בנימין בן-אליעזר שהשתתף בטקס החתימה, אמר כי "הקמתם של מתקני התפלה תקטין את תלותה של ישראל בחסדי שמים ותאפשר קיומו של משק מים יציב".

מנכ"ל גרנית הכרמל, עמי סגיס, אמר בטקס "האיזור שלנו ידע הרבה מלחמות על מים וכיום הטכנולוגיה מאפשרת פיתוח בנושא התפלה". לדבריו, משפחת בורוביץ, החליטה להתמודד על המכרז למתקן התפלה בחדרה ובקרוב תקים את הקבוצה שתתמודד על הפרויקט.