לוועדות מקומיות יינתן שיקול דעת טרם מתן היתרים למתקני שידור בניגוד למצב השורר כיום

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תדון השבוע (ג') בתוכנית ליידוע הציבור בכל הקשור להקמת אנטנות ומתקני שידור. לראשונה, ההחלטה מאפשרת לוועדות המקומיות שיקול דעת טרם מתן היתרים למתקנים אלה.

כיום סמכות הוועדה למנוע הקמת אנטנה היא במקרים חריגים בלבד, ורק מהיבטים ארכיטקטוניים נופיים. לאחר אישור התיקון, תהיה הוועדה המקומית רשאית לדרוש שיוצגו בפניה חלופות למיקום או להציע בעצמה חלופות.

הוועדה גם תדון בהצעת ועדת העורכים, לפיה כל בקשה להיתר באיזור מגורים או על מוסדות ציבור ובחצרותיהם (גם אם אינם באיזור מגורים) תפורסם, והרואים עצמם נפגעים יוכלו להתנגד לה. במסגרת זו כלולים כל המתקנים שמוקמים על עמודי תשתית, ביניהם עמודי תאורה, טלפון ורמזורים.

החלטה זו משלימה החלטה קודמת של המועצה הארצית לתכנון ובנייה מראשית פברואר 2005, בה נקבע כי לא יינתן היתר בנייה, אלא אם תפקיד החברה הסלולארית המבקשת כתב שיפוי בגין מלוא תביעות הפיצוי בגין ירידת ערך הנכסים, על-פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה.

בעקבות השינוי המוצע בסמכות הוועדות המקומיות, קבעה ועדת העורכים, כי היקף השיפוי שיוטל על החברה הסלולארית מבקשת ההיתר, יהיה 80% לעומת 20% שיישארו על הוועדה המקומית.

לדברי שר הפנים, אופיר פז-פינס, ההחלטה מהווה חזרה למינהל תקין ויוצרת את האיזונים הראויים.