לידיעת המשקיעים

תופעת הבנייה ללא היתר בניגוד לחוק הפכה מזמן למכת מדינה המאפיינת את כל המגזרים. בדואים בנגב, יישובים ערביים, מושבים, קיבוצים, ואף ערים. לכן אין להתפלא על כך שרשויות האכיפה מתקשים להתמודד איתה.

רק לאחרונה פרסמה הוועדה המחוזית מרכז, שבתחומיה נבנו בשנים האחרונות 70 גני אירועים ללא היתר, בשמורות הטבע, ביישובים הכפריים ובשטחים הפתוחים.

במושבים ובקיבוצים איש אינו טורח למדוד את ממדי התופעה שכן ברור לכל שמדובר במאות אלפי מטרים מרובעים, שרשויות התכנון אינן יודעות על קיומם.

התופעה חמורה שבעתיים כאשר היא מגיעה גם לחברות הגדולות ובמיוחד לחברות הבורסאיות שאמורות לפעול בשקיפות מרבית. מה יגיד הבדואי בנגב שבונה פחון למגורים בהעדר תוכנית מתאר, כשהוא שומע שחברת ענק עושה בדיוק את אותו דבר.

מעניין גם מה יחשבו משקיעים בבורסה שישמעו שחברה שהם שמים עליה את כספם פועלת בניגוד לחוק. הליכי התכנון והבנייה בארץ ידועים כארוכים ומסורבלים כפי הנראה בדיוק כמו בכל מקום אחר בעולם. עובדה זו אסור שתהווה רישיון לחברות לפעול בניגוד לחוק.

המנהל המיוחד לרובננקו: הוגשו תביעות בהיקף 148 מיליון שקל

בדו"ח שהגיש המנהל המיוחד לנכסיו של שמואל רובננקו, עו"ד יוסף מולאור, הוא מדווח כי הוגשו 19 תביעות חוב בסכום כולל של 148 מיליון שקל.

לדברי מולאור, לא נמצאו נכסים ממשיים ומהותיים השייכים לרובננקו וגם אם ימומשו כל אותם נכסים שאותרו עד כה, לא יהיה בהם כדי להוות מקור משמעותי לתשלום החובות.

עוד נאמר בדו"ח, כי כדי לבחון הצעה או גיבוש להסדר לחובותיו של רובננקו לנושיו, יהיה צורך באיתור נכסים נוספים או מימושם או גיוס מקורות כספיים אחרים.

לדברי מולאור, עד כה לא גובשה ולא הוצעה הצעת הסדר כלשהיא על-ידי רובננקו או בני משפחתו, ועקב העדרו של רובננקו מהארץ רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לנסיבות ולעובדות בנוגע לחובות.

בין תביעות החוב שהוגשו בולטות התביעות של בנק טפחות למשכנתאות בהיקף של 30 מיליון שקל; בנק דיסקונט בהיקף של 6.2 מיליון שקל; בנק דיסקונט למשכנתאות בהיקף של 11 מיליון שקל; בנק הפועלים 34.5 מיליון שקל; הבנק לפיתוח התעשייה 43 מיליון שקל; ובנק המזרחי 3.5 מיליון שקל. (תיק פש"ר 03/2129)