יקבי עמק האלה היא הזוכה במכרז המינהל לחכירת יקב בסמוך למושב אדרת

רכשה 25 דונם למטעים ו-10 דונם למבנים תמורת 516 אלף דולר - יותר מכפול מהערכת שמאי

בסוף השבוע חשף המינהל את שמה של הזוכה במכרז להתקשרות בחוזה פיתוח להקמת יקב, בסמוך למושב אדרת - חברת יקבי עמק האלה (עדולם). נגד המכרז הושמעו טענות, כאילו מדובר במכרז "תפור" לצורכי חברת כרמים בשליטת משפחת ספרא.

הטענות התבססו על כך, שהקרקע מצויה בסמוך לאדמות מושב אדרת בחבל עדולם, המשכיר את קרקעותיו לחברת כרמים. כרמים מגדלת על קרקע זו 600 דונם גפני יין, והיא שוכרת 200 דונם קרקע נוספים ממושב נס הרים.

על פי רישומי רשם החברות, חברת יקבי עמק האלה מוחזקת ומנוהלת ע"י עו"ד דוד שמרון, המייצג גם את חברת כרמים של האחים ספרא.

טענה נוספת היא, שהמינהל ניסה להצניע את פרסום המכרז, תוך שהוא מפרסם את פרטיו באתר האינטרנט שלו תחת ההגדרה של בנייה נמוכה וצמודת קרקע במושב אדרת, ולא כיקב.

לדעת גורמים משפטיים, המינהל מאפשר למושב להשכיר את קרקעותיו בניגוד להחלטותיו, לפיהן קרקע שלא נעשה בה שימוש חוזרת למינהל, ויתר על כן: המינהל גובה מחברי המושב דמי חכירה שנתיים של 700 שקל לנחלה, ומאפשר למושב לסחור בקרקע ובזכויות המים במחירים גבוהים הרבה יותר.

מינהל מקרקעי ישראל מסר, כי מדובר במכרז פומבי, וכל מי שעומד בתנאי המכרז יכול להשתתף בו.

מתחם הקרקע הנו בן 35 דונם, כאשר 25 דונם מיועדים לשטחי כרמים ומטעים לעיבוד, ו-10 דונם מיועדים לבינוי על-פי החלוקה הבאה: מבני ייצור בשטח בנוי של 1,500 מ"ר, שטח למבני עזר, מתקנים וסככות בשטח בנוי של 1,000 מ"ר, ומשרדים ומרכז מבקרים בשטח בנוי של 500 מ"ר. חטיבת הקרקע הוערכה ע"י שמאי המקרקעין, יוסי אורון, בסך של 212 אלף דולר, ללא הוצאות פיתוח ומע"מ. בהתאם לשומת המקרקעין, המינהל דרש מחיר מינימום של 96 אלף דולר. הזוכה שילמה יותר מכפול ממחיר הערכת השמאי למתחם.

בהתאם לתנאי המכרז, יקבי עמק האלה תהיה רשאית לייעד שטחים לשימושים מסחריים נלווים ליקב, בהם חנות למכירת יינות, מסעדה ועוד, ובלבד ששימושים אלו לא יעלו על 25% מהשטח המבונה.