אושרה תמ"א 38 לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה: תוספת זכויות בנייה למבנים ישנים

המימון יגיע מתוספת קומה, סגירת קומת עמודים או הרחבת דירות ב-25 מ"ר * הערכות: 40% מהמבנים לא עומדים בתקן

ועדת השרים לענייני פנים ושירותים אישרה אתמול (א') פה אחד את תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38).

תמ"א 38 היא חלק מהערכות כוללת להתמודדות עם רעידות אדמה, ובאה לעודד חיזוק של מבנים שנבנו לפני 1980, מבנים אשר אינם עומדים בתקן הישראלי לרעידות אדמה (ת"י 413). עפ"י הערכות, 40% מהמבנים בישראל אינם עומדים בתקן.

מטרת התוכנית היא לקבוע את המסגרת הסטטוטורית שתאפשר הוצאת היתרי בנייה לחיזוק מבנים, ולעודד את החיזוק על-ידי מתן זכויות בנייה לשם מימונו.

זכויות הבנייה יינתנו לכל המבנים שהוצא להם היתר בנייה לפני 1 בינואר 1980, אשר על-פי ההערכה נבנו רובם לא על-פי התקן המחמיר לרעידות אדמה. התוכנית מאפשרת חיזוק כל המבנים שאינם עומדים בתקן, אך התמרוץ מתייחס בעיקר למבני מגורים ולמבנים סחירים אחרים.

זכויות הבנייה הנוספות כוללות הרחבת יחידות דיור קיימות, עד 25 מ"ר ליחידה, וכן תוספת יחידות מגורים על-ידי סגירת קומת עמודים, תוספת אגף למבנה או תוספת קומה. התוכנית מעודדת גם חיזוק של מבנים על-ידי תוספת מרחבים מוגנים ומעליות, המחזקים את המבנה.

במסגרת עבודת ההכנה לתוכנית, נמצא כי זכויות הבנייה שהיא מקנה, יכולות לשמש תמריץ כלכלי באיזורי הביקוש - מגדרה עד חדרה, וכן בחיפה ובירושלים.

באיזורים אחרים, בהם איזורים בסיכון גבוה (סובב כנרת, בית שאן, צפת, הערבה), יידרשו תמריצים נוספים אשר יעודדו את חיזוק המבנים. תמריץ הזכויות לא יסייע לחיזוק מבני ציבור שונים, כמו בתי ספר ובתי חולים, אשר בהם יהיה צורך לטפל בנפרד בצעדים משלימים.

התוכנית נערכה ביוזמת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ומינהל התכנון במשרד הפנים, בשיתוף עם הוועדה להערכות בפני רעידות אדמה.

שר הפנים, אופיר פז-פינס, אמר עם קבלת ההחלטה: "זהו צעד תכנוני חשוב המאפשר לקבל היתר בנייה ללא דיחוי, ובכך לשחרר חסמים בירוקרטים רבים שהיו עלולים לעכב במשך שנים את חיזוק המבנים".

לדבריו, תמ"א 38 נותנת מענה חלקי בלבד וניתנת ליישום בעיקר במרכז הארץ. "הממשלה לא יכולה להתעלם מאחריותה למיגון איזורי הפריפריה, ויש לפעול למציאת פתרון תקציבי לכך בהקדם", אמר.

השמאי עדי צביקל, לשעבר יו"ר לשכת השמאים, אמר ל"גלובס", כי הרעיון שבתמ"א חיובי אך יש בו בעיות: הוא אינו נותן פתרון בפריפריה, בה עלות חיזוק המבנים עולה על שווי זכויות הבנייה. עוד אמר צביקל, כי התוכנית תפגע בהכנסות העיריות מהיטלי השבחה, ועלולה לפגוע בציבור בשל הבעייתיות של יציאה מקווי בניין ותוספת יח"ד.