המפקח על הבנייה בצפון: יש ועדות מקומיות שלא אוכפות את החוק

אוחיון: היעדים שלנו שונים מיעדי המשטרה, אצלה הבנייה הבלתי חוקית לא בראש סדר העדיפויות

מנהל הפיקוח על הבנייה הבלתי חוקית במחוז הצפון, דודו אוחיון, הופיע לפני מספר ימים בישיבת הוועדה המחוזית צפון, וסקר את פעילות היחידה בתקופה הנוכחית. בין היתר טען אוחיון, כי חלק מוועדות התכנון המקומיות לא אוכפות את הפיקוח על הבנייה.

"מחוז הצפון גדול בהיקפו ובמורכבותו, והיקף הפעילויות והמשימות הנדרשות מיחידת הפיקוח הוא גדול ורחב". אמר אוחיון. "אין ספק שנדרשת ממערכת האכיפה נחישות רבה ועמידה איתנה. אין אפליות, אנו מעניקים טיפול ויחס שווה ללא משוא פנים. כשאני מדבר על נחישות, אני חושב שאנחנו עושים זאת באמות מידה ועל-פי החוק. מחוז הצפון משתרע על שטח של 4.6 מיליון דונם, ובו 423 ישובים".

עוד אמר אוחיון, כי "אין לעכב הליכים פליליים בתיקים של עבירת תכנון ובנייה, שכן אחרת ייפגע מרכיב ההרתעה של ההליכים, שהוא מרכיב מרכזי באכיפה בסוג כזה של עבירות המוניות. רשויות התכנון רשאיות לשקול גם שיקולים של אי עידוד עבריינות בעת שהן דנות בתוכנית המיועדת להכשיר בדיעבד עבירות בנייה, ולתת לו את המשקל.

"אנחנו עושים כמיטב יכולתנו לגילוי מוקדם ככל האפשר, ובמסגרת שינויי חקיקה עובדים עם משרד המשפטים. אני חושב שיש כמה הצלחות בשינוי החקיקה, כמו צו הריסה מנהלי שבית המשפט חייב לדון בו תוך 15 יום".

בסקירתו התייחס אוחיון גם לשיתוף הפעולה עם המשטרה: "אם תכנסו ללשכה של מפקד המחוז הצפוני תראו שיש שם יעדים, אבל לא כתוב לגבי התמודדות בטיפול בבנייה לא חוקית. ניגוד האינטרסים נובע משוני ביעדים. היעדים שלנו שונים מהיעדים שלהם. המשטרה לא יכולה להעמיד כוחות משטרה על כל עבריין שבונה בית. רף הענישה במחוז הצפון עלה, ובית המשפט מסייע לנו. לכולנו יש חלק בתרומה כדי להביא למניעה או הקטנה של עבירות כאלו".

עוד אמר אוחיון, כי "63 מבנים נהרסו ב-2003 על-ידי הצוות שלי. הגשנו 61 תיקי תביעה. ניתנו 70 גזרי דין, והוצאו 123 צווי הריסה. אנחנו גם מתעסקים בתלונות של אזרחים. כל עבירת בנייה מדווחת לנו".

עוד אמר אוחיון, כי "על-פי החלטת הממשלה, תתחיל מינהלת התיאום לפעול ב-1 לאפריל. האוצר הקצה 25 מיליון שקל לצורך אכיפת החוק, בכך שגייס 110 שוטרים לצורך אכיפה".