המחוזית מרכז אישרה תוכניות להסדרת שכונות נחשלות בטייבה ולוד

1,100 יח"ד ייועדו לתושבים בדואים בטייבה וכן יוסדרו דרכים, שטחים ציבוריים ושטחים פתוחים

הועדה המחוזית מרכז, בראשות ד"ר שוקי אמרני, אישרה תוכנית להסדרת שכונת הבדואים בטייבה, בין כביש חוצה ישראל לכביש 444.

תושבי השכונה, בני השבט אזברג'ה, הובאו למקום בסוף השנות ה-70, בעקבות הקמת שדה התעופה נבטים (תל מלחתה) בנגב. למרות שהעברת השבט נעשתה ביוזמת המדינה, השטח לא הוסדר ולא תוכנן. כתוצאה מכך סובל הישוב מהזנחה רבה, במקום אין דרכים, אין תשתיות ביוב ואין שטחים ציבוריים. הביוב זורם בין הבתים, בהם מתגוררים כ-2,000 תושבים, וגורם לתחלואה רבה.

מטרת התוכנית היא הסדרת המצב הססטוטורי ליישוב וייעוד של 1,100 יחידות דיור, הסדרת דרכים, שטחים ציבוריים ושטחים פתוחים לטובת התושבים.

התוכנית שאושרה מתחשבת במציאות הקיימת, הכוללת בנייה לא מתוכננת בקנה מידה נרחב, המקשה על תכנון תשתיות. בעקבות אישור התוכנית התבקשו משרדי הממשלה הנוגעים בדבר לסייע להשלמת התשתיות במועד הקצר ביותר כדי למנוע את המשך הנזק לתושבים.

עוד אישרה הוועדה את תוכנית פרדס שניר בלוד, המשתרעת על פני 10,000 דונם, בהם חיים כ-3,000 תושבים. לדברי אמרני, למרות שכל משרדי הממשלה הכירו בדחיפות הרבה שיש לתת מענה להסדרת השכונה, הדבר לא נעשה במשך זמן רב. לדבריו, במהלך השנה האחרונה קיימה הוועדה עשרות ישיבות כדי ליצור מצב שוב ניתן יהיה להסדיר את תשתיות השכונה תוך הריסה של מינימום בתים. לבסוף הוחלט שאין מנוס מהריסת כעשרה בתים, הממוקמים במקומות בהם יעברו תשתיות. במאמץ להסדיר את השכונה שותפה גם הנהלת המחוז של המשטרה, שהתחייבה לסייע. לדברי אמרני, יש לקוות שהתוכנית תאפשר להסדיר את נושא הביוב, לאפשר הקמת כבישים, מדרכות ומבני ציבור, ותיתן מעמד סטטוטורי לבתים.

החלטה נוספת היתה להפקיד בתנאים תוכנית לגן אירועים בשטח 1,200 מ"ר, באבן יהודה, בצמוד לכביש 533. על-פי החלטת הוועדה, גן האירועים עונה על הקריטריונים שהיא עצמה קבעה לגני אירועים. בשטח הוועדה המחוזית מרכז כ-70 גני אירועים שאין להם רישיון. לפני מספר שבועות קבעה הוועדה שורה של קריטריונים שיאפשרו לה לאשר חלק מהם, בין השאר צמידות דופן, קרבה לתשתיות קיימות, שכנות לאזורי תעשייה ועוד.