לאחר "פתרון" בעיית התחבורה: הופקדה תוכנית לבניית 1,800 דירות בגבעת שמואל

אישור התוכנית צפוי להביא להתארגנותן של קבוצות רכישה רבות, שכן מדובר בקרקע פרטית

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מצפה אפק הפקידה לאחרונה בוועדה המחוזית מרכז את תוכנית 3154, החלה על עתודת קרקע בשטח של 280 דונם בגבעת שמואל. מתחם הקרקע ממוקם מצפון לכביש מכבית (471), ממזרח לדרך המכינה וממערב לדרך רבין.

התוכנית מקנה זכויות בנייה לכ-1,800 דירות וכ-3,600 מ"ר מסחר, בחלקה המזרחי של גבעת שמואל. הפקדת התוכנית אושרה לאחר עיכוב של כשלוש שנים, עקב סחבת וקשיים שהערים עליה משרד התחבורה.

משרד התחבורה התנה את הסכמתו להסרת ההתנגדות להפקדת התוכנית בכך שמועצת גבעת שמואל תחל בתכנון הרחבת דרך רבין, הממוקמת במזרח העיר. ראש מועצת גבעת שמואל, זמיר בן-ארי, הפתיע את חברי הוועדה כאשר שלף תוכנית מאושרת להרחבת דרך רבין שאושרה עוד בשנת 1998, עובדה שלא הותירה בידי נציגי משרד התחבורה עילה להתנגדותם.

חברי הוועדה החליטו בנוסף, כי ביצוע התוכנית יתקיים בשני שלבים, של 900 דירות בכל שלב. לדברי בן-ארי, "אישור התוכנית תחזק את תנופת הפיתוח של גבעת שמואל, אשר הפכה בשנים האחרונות לאחת הערים האטרקטיביות בישראל. גבעת שמואל שיפרה משמעותית בשנים האחרונות את דירוגה הסוציו-אקונומי".

העובדה כי חטיבת הקרקע נמצאת בבעלות פרטית תמשוך לאזור, ככל הנראה, קבוצות רכישה רבות אשר יציעו לבעלי הקרקעות עיסקת מזומן, בניגוד לעיסקת הקומבינציה המקובלת מזה שנים, לפיה מקבל בעל הקרקע מידי הקבלן שיעור מסוים מהדירות הנבנות כתמורה לקרקע. שיטת קבוצת הרכישה הופכת לכדאית בקרקעות פרטיות, שכן חברי הקבוצה המוגדרים כיחידים, הרוכשים מוצר מפרטי, פטורים ממע"מ על הקרקע. בנוסף, פטורה הקבוצה ממע"מ על היטלי הפיתוח ומס רכישה.