רק עידוד נקודתי, בפריפריה למשל

מנכ"ל האוצר, יוסי בכר: יש כנראה עוד עודפי היצע בשוק המגורים

מנכ"ל האוצר, יוסי בכר, תמה לאחרונה על כך שהצמיחה גדלה, הריבית ירדה משמעותית, אבל בנדל"ן כלום לא קרה כבר 7-8 שנים.

"בכל השווקים המפותחים בעולם", מבהיר בכר, "שוק הנדל"ן מאוד מאוד רגיש לשינויים בשערי הריבית. זה חלק מסממנים של שכלול, גם של שוק ההון וגם של שוק הנדל"ן. בארה"ב, אם הריבית יורדת ב-1% והריבית על המשכנתא יורדת, שוק הנדל"ן טס לשמיים, בכל ההיבטים של הנדל"ן. רואים את ההשפעה גם בנדל"ן להשקעה וגם בנדל"ן למגורים, כי כולם עושים רי-פיינננסיג, קונים דירות וכו'. אצלנו השווקים כנראה לא עובדים כך".

- איפה הבעיה?

"קודם כל בשוק ההון שלנו, שאיננו משוכלל מספיק כדי ליצור תמריצים להשקעה בנדל"ן למגורים. מול זה יש סברה שאני די נוטה להסכים איתה, לפיה יש עדיין כנראה עודפי היצע בשוק המגורים".

- יש טענה שהבנקים מחזיקים את מחירי הדירות גבוהים, כי יש מולם אשראי גבוה והם לא רוצים לרשום חובות אבודים.

"אני חושב שהכוח של הבנקים להחזיק מחירים גבוהים הוא די מוגבל. אני חושב שפשוט השוק שלנו הוא באמת אולי קצת יותר איטי בתגובה".

- 7 שנות מיתון הן "קצת איטי"?

"בפרספקטיבה, אם מישהו יסתכל לאורך השנים האחרונות נראה ירידה משמעותית במחירים. יש מקומות של ירידה של 10%, וזו אמנם לא ירידה של ממש, אבל יש מקומות שהירידות היו הרבה יותר גדולות. יש גם מקומות שלא קרה בהם כלום. אולי שם המחירים נשארים גבוהים בגלל שאנשים לא נוטים להוריד את המחירים".

- יש האומרים, שסיוע ממשלתי לבנייה ימשוך את המשק.

"אולי צריך משהו פה ושם, אבל לדעתי אין לדבר כלל על עידוד ישיר. צריך לתת לשוק לעבוד, ורק בשוליים, פה ושם, אולי נדרשת מעורבות של הממשלה. הכלל הוא, שהתערבות ממשלה בשווקים צריכה להיות מינימלית. זה לא אומר שהיא לגמרי לא צריכה להיות, ממשלה יכולה למשל לייצר פרויקטים של תשתיות וכך לעורר ביקושים. אבל פתרונות כמו מענקים או עידוד, צריכים להיות רק פתרונות נקודתיים, בפריפריה למשל, לא כלל ארציים. כוחות השוק ייצרו מצבי ביקושים".

- נגמר עידן "הנדל"ן הוא קטר הצמיחה של המשק"?

"פעם היתה קורלציה מאוד גבוהה בין צמיחת שוק הנדל"ן לצמיחה בכלל המשק. היום אנחנו רואים, שהמשק צומח כבר כמעט שנה וחצי, אבל הנדל"ן עדיין מדשדש. ברור שהנדל"ן הוא סקטור מאוד חשוב במשק, אבל קטר הוא זה שרץ בראש המערכת ומושך אחריו את הקרונות. אמרתי פעם, שאם הנדל"ן היה באמת קטר, הוא היה זה שמתחיל את ההתאוששות, בציפייה להתאוששות המשק. זה לא מה שקורה כעת".

- אז מה יהיה?

"המצב היום יותר טוב ממה שהיה קודם. ההערכה שלי היא, שבסופו של דבר עודפי ההיצע הקיימים ייסגרו, בטווח של שנה או שנה וחצי. זה יתחיל באזורים בהם יש אכן התעוררות כלכלית משמעותיים, בעיקר סביב הנושא של ההיי-טק ותעשיות".

- שוב בין חדרה לגדרה?

בכר: "בדיוק. שם כבר רואים התאוששות בנדל"ן, אבל במקומות שיש עודפי היצע גדולים, ובעיקר בפריפריה, יש עדיין חולשה שכנראה נובעת מעודף היצע".