דו"ח מבקר המדינה: מתכננים עם קביעות

משום מה, כמעט תמיד נבחרים המתכננים שכבר קיבלו מהמשרד הרבה עבודות בעבר, ומי שקיבל מעט - ממשיך לקבל מעט. על רוטציה כנראה לא שמעו שם

כוחו של הרגל. זהו תיאור הולם לדרך בה בוחר משרד השיכון את המתכננים להם הוא מוסר עבודות בהיקף של 130 מיליון שקל ב-2003. משום מה, כמעט תמיד נבחרים המתכננים שכבר קיבלו מהמשרד הרבה עבודות בעבר, ומי שקיבל מעט - ממשיך לקבל מעט. על רוטציה כנראה לא שמעו שם.

יו"ר ועדת המכרזים של המשרד בנושא זה הוא מנהל מינהל התכנון וההנדסה, יוסף מנור, אשר השתתף בבחירת חברות עימן היה לו קשר עסקי לפני שנכנס לתפקידו, ובכך הפר את ההסדר למניעת ניגוד עניינים עליו חתם. במקרה אחר ראיין מנכ"ל המשרד דאז, אבי מעוז, שני מתמודדים במכרז לתפקיד מנהל מינהל התכנון, ובכך העניק להם יתרון בלתי הוגן.

ועדת המכרזים מאוד בטוחה בעצמה. עובדה: מתוך 100 פרוטוקולים שלה, נמצאו נימוקי בחירה בשישה בלבד. במאגר המתכננים של המשרד אין נימוקים לסיווגיהם, אין מודל להערכת נסיונם המקצועי, מתכננים סווגו שלא לפי הכשרתם ואין הערכות שיטתיות של עבודתם. המשרד גם אינו מנתח את הקשר בין המחיר לבין איכות העבודה, והוא גם אינו קובע אומדנים לביצוע הפרויקטים.

משרד תכנון מסוים, שהוקם בידי עובד מדינה לשעבר, נכלל במאגר למרות שלא עמד בתנאי הסף, ואף זכה בבלעדיות בתכנון הכבישים והתחבורה ביש"ע. הכיצד? - משום שבמשך שנים לפני כן קיבל מהמשרד עבודות בהיקף ניכר, ובכך יצר לעצמו בסיס ידע בלעדי.