חולי סרטן? לא בשכונה שלנו

עיריית באר שבע ואוניברסיטת בן-גוריון יוזמות הקמת מועדון לחולי סרטן. השכנים המיועדים ניסו למנוע את הקמתו בכל דרך משפטית אפשרית, עד שבא ביהמ"ש ואמר: אין כל ממש בטענות שהעלו

שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, אריאל ואגו, דחה את עתירתם של תושבים בשכונת הווילות רמות בבאר שבע, למנוע את הקמתו של מועדון לתמיכה בחולי סרטן בשכונה, על-ידי עיריית באר שבע ואוניברסיטת בן גוריון.

"ביסוד העתירה", קבע ואגו, "מצוי רצונם של המבקשים להרחיק מביתם את המועדון רחוק ככל הניתן, ומתוך כך חפצו למצוא סיבות ונימוקים, מן הגורן ומן היקב, ולהלבישם בלבוש משפטי ובאדרת של פגמים בהתנהלות הרשויות ובמינהל התקין".

עיריית באר שבע היא בעלת הזכויות במגרש בשכונה. על-פי הסכם שנחתם בין העירייה והאוניברסיטה, מומחים רפואיים מהאוניברסיטה יתפעלו את המקום, והוא יוקם במימון תרומה שהאוניברסיטה גייסה. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הוציאה ליזמים היתר בנייה, כאשר התב"ע על המגרש היא מועדון נוער.

תושבים בשכונה פעלו בדרכים שונות כדי למנוע את הקמת המועדון, ומשלא הצליחו בכך, עתרו לבית המשפט. הם טענו לפגיעה קשה בחייהם, לרבות קשיי תנועה, חניה ומטרדי רעש.

העותרים ביססו את העתירה על שני יסודות: תקיפת היתר הבניה שניתן על-ידי הועדה המקומית ודרישה לביטולו, ותקיפת הקצאת המגרש ומתן רשות השימוש בו מטעם העירייה לאוניברסיטה. יצוין, כי העותרים הגישו ערר לוועדה המחוזית אשר נדחה, ועל כך לא הוגש ערעור לביהמ"ש.

בתגובה לטענות העותרים טענו העירייה, הוועדה המקומית והאוניברסיטה, כי היתר הבנייה ניתן כחוק, נעשו בדיקות מקדימות לגבי היקפי תנועה, רעשים ומטרדים, ולא נמצאה אף חריגה בכל הפרמטרים הללו.

בהחלטתו לדחות על הסף את עתירת התושבים, קבע ואגו: "לא נפל פגם מהותי בהליך כפי שנעשה, ואין לעותרים טענה מבוררת וזכות שבדין לעכב או למנוע הקמת המועדון.

"בית המשפט לא יוכל, לדאבון הלב, להעניק מזור למי שפקדה אותו מחלה קשה, או למשפחתו, אך המעט שנוכל לעשות הוא להסיר עיכוב ומכשול זה מדרכם המבורכת של מקימי הפרויקט החשוב והאנושי, וזאת על-ידי דחיית העתירה על נימוקיה".

למרות דחיית העתירה, לא הטיל ואגו הוצאות משפט על העותרים, מאחר שמצא, כי נפלו פגמים במימוש זכות השימוע שלה לפני שפנו לבית המשפט.