עוד עיכוב במרינה בחיפה: הדיון המתוכנן בחלופות בולנת"ע בוטל

העירייה והחברה הכלכלית דרשו לבטל הדיון בנימוק שטרם התקבלה החלטה עקרונית

בוטל הדיון בנושא החלופות למרינה בחיפה, שאמור היה להיערך ביום ג' האחרון בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. זאת, לאחר שראש עיריית חיפה, יונה יהב, וכן החברה הכלכלית לחיפה, דרשו לבטלו בנימוק שהעירייה טרם קיבלה החלטה עקרונית בנושא, ומאחר והוועדה לא זימנה לדיונים את החברה הכלכלית, יזמית התוכנית המקורית.

החברה הכלכלית מנסה מזה עשור לקדם תוכנית לבניית המרינה בחיפה. על-פי התוכנית המקורית, תוכננה המרינה לקום בסמוך למקום בו הכרמל נושק לים, ולשאת אופי נדל"ני. התוכנית כללה בניית מעגנה וייבוש 315 דונם מהים.

השטח שתוכנן לייבוש כפול משטח המרינה בהרצליה. שטח התוכנית כולל גם 30 דונם שוברי גלים ובניית שכונות מגורים במגדלים, בצפיפות של 11 יח"ד לדונם.

התוכנית קודמה על-ידי הנהגת העיר הקודמת, בראשותו של עמרם מצנע. הגורמים הירוקים, ובראשם החברה להגנת הטבע, התנגדו נחרצות לתוכנית בטענה, שאישור התוכנית סותר את המלצות הוועדה למימי חופין, שמתנגדת להקמת עורף נדל"ני כה גדול למרינה.

בשנת 2003 מתנגדי הפרויקט טענו עוד, שמחקרים כלכליים הוכיחו שאין צורך בבניית עורף נדל"ני למעגנה, וכי בסופו של דבר המרינה היא רק תירוץ לבניית השטחים הנדל"ניים המסחריים על חשבון שטחים המיועדים לכלל הציבור.

עוד בשנת 2003 אישרה הוועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים את התוכנית. בסמוך לקבלת ההחלטה זכה יונה יהב, שחבר לירוקים, בראשות העירייה, והעירייה לא הזדרזה להמשיך ולקדם את התוכנית. במקביל ביקשו הגורמים הירוקים מהמועצה הארצית לשוב ולדון בתוכנית.

לפני כחודשיים כינסה הוועדה דיון נוסף בנושא, ובו ביקש סגן ראש עיריית חיפה מטעם הירוקים, שמואל גלבהרט, להציג חלופות נוספות לפרויקט. בעירייה טענו אז, כי אין טעם לקיים דיון בחלופות כל עוד לא קיבלה העירייה החלטה עקרונית בנושא. משזומן דיון נוסף השבוע, פנה היועץ המשפטי של החברה הכלכלית לוועדה, ודרש שלא לקיים את הדיון מאחר וזו כלל לא זומנה לדיונים, ומאחר וכלל לא ברור מי זימן את הדיון.

החברה הכלכלית ציינה במכתבה, כי כל שינוי בתוכנית יגרום לה נזק של מיליוני שקלים, וכי במידה והדיון לא יבוטל תשקול פנייה לביהמ"ש. במקביל פנה ראש עיריית חיפה לוועדה, ודרש לדחות את הדיון עד לאחר קבלת החלטה עקרונית בנושא בעירייה.