המחוזית תקיים השבוע דיון ראשון בהתנגדויות לתוכנית מערב העיר

המתנגדים לא הוזמנו לדיון - אלא רק היזמים והמתכננים

הוועדה המחוזית תקיים השבוע דיון ראשון בהתנגדויות לתוכנית מערב ירושלים - תוכנית ספדי, בהיעדר נציגי המתנגדים. הממונה על המחוז, רות יוסף, הודיעה לחברי הוועדה, כי בסוף חודש מאי יתקיים דיון בתוכנית מערב ירושלים.

רק עצם קיום הדיון עורר את התנגדותם של גורמים תכנונים שונים. כך למשל, פנתה יעל דורי, מתכנתת ערים ואדריכלית נוף בעמותת אדם טבע ודין, וביקשה מהוועדה המחוזית לזמן את המתנגדים לתוכנית ולממש את זכותם לטעון בפני הוועדה ולערוך איזון נאות בין התומכים למתנגדים.

חבר הוועדה, אבי בן-צור מהמשרד לאיכות הסביבה, ציין בפני יוסף, כי למרות שמדובר בתוכנית הגדולה ביותר המונחת על שולחן הוועדה, לא קיבלו חברי הוועדה כל חומר בנושא לפני הדיון. בנוסף טוען בן-צור, כי לא ברור מי מחברי הוועדה יפסל מלהצביע, כיוון שהגופים שיזמו את התוכנית לא יכולים להשתתף בה.

חבר הוועדה אברהם שקד כתב ליוסף, כי לא יתכן שבדיון בתוכנית מערב ירושלים, שהיא התוכנית החשובה ביותר שעל סדר יום מערכת התכנון בירושלים ואחת החשובות בראייה הארצית, מוזמנים רק יזמי התוכנית ומתכנני התוכניות המקומיות. לדעת שקד, הדיון צפוי להפוך לשיח יזמים ותו לא. שקד דורש מהוועדה המחוזית לקבל מידע מוקדם, מלא ומעודכן במספר נושאים מהותיים, ביניהם מלאי עתודות הבינוי למגורים, ההשלכות הסביבתיות הכוללות של ההתפשטות מערבה, המשמעות הכלכלית של התוכנית והשפעתה על פיתוח מרכז העיר, עמדת מועצת הגנים הלאומיים ושמורות הטבע לאור החלטתם לבטל את ההסכמה לשינויים בתחום הגן הלאומי.

תוכנית מערב ירושלים, שיוזם המינהל בשיתוף עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים, מתכננת להקים שתי שכונות מגורים, בהיקף של 16,500 יחידות דיור. התוכנית, המשתרעת על שטח של 24,200 דונם, מציעה להקים גם שטחי תעשייה ומסחר בהיקף של 500 אלף מ"ר.

התוכנית עוררה התנגדויות רבות בשל החשש מפגיעה באזורים רגישים מבחינה נופית, וכן בשל הסטת מרכז הכובד ממרכז העיר מערבה.