המחוזית מרכז תנסה לעשות סדר בצומת ביל"ו: האזור מיועד לתעשייה אך מתמלא במסחר

הוועדה המחוזית מרכז פנתה לוועדות המקומיות שבשטחן נמצאת צומת ביל"ו, כדי לקבל מהן נתונים על השימושים בשטחים שמסביב לצומת, מתוך כוונה לתכנן תוכנית כוללת לאזור. הצורך בתכנון מחודש נובע מהעובדה, שבעוד שבתוכנית המתאר המחוזית השטח שמסביב לצומת מיועד לתעשייה, בפועל הוא הולך ומתמלא בשימושים מסחריים, בחלקם באמצעות תוכניות מאושרות ובחלקם באמצעות שימושים חורגים. התעשייה, לעומת זאת, הולכת ומצטמצמת.

ההיגיון העומד מאחורי התוכנית המחוזית הוא למנוע את מעבר המסחר ממרכזי הערים, כדוגמת רחובות, אל אזורי התעשייה, תופעה המאפיינת כבר כיום את האזור. תופעה זו זוכה לתמיכה לא מעטה של חלק מהרשויות, שכן תקבולי הארנונה ממסחר גבוהים יותר מתקבולי הארנונה לתעשייה. מסחר גם גורם לפחות מטרדים סביבתיים מאשר תעשייה.

לדברי מתכנן המחוז, האדריכל דורון דרוקמן, בחודשים האחרונים נדרשה הוועדה המחוזית מספר פעמים לדון בתוכניות המבקשות שימושים מסחריים באזור. כך למשל, לפני מספר חודשים הוגשה תוכנית של מפעל תדיראן, שביקש להקים שטחי מסחר על קרקע שברשותו. הוועדה המקומית אישרה את התוכנית, המחוזית ביטלה החלטה זו, והתוכנית נמצאת כיום בוועדת ערר. גם חברת תנופורט הגישה בקשה דומה, שנמצאת כיום בדיונים.