ירושלים: דיון ראשון במחוזית בתוכנית המתאר המקומית

"מערך השטחים הפתוחים הוא שלד מרכזי ממנו תבנה ירושלים", כך אמר מהנדס העיר, אורי שטרית, בדיון ראשון שנערך בשבוע שעבר בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, בנושא תוכנית המתאר המקומית.

שטרית הציג שני פרקים עיקריים בתוכנית - מערך השטחים הפתוחים ומערך התחבורה. בדיון אמר, כי אין להתייחס לשטחים הפתוחים כ"שארית". הוא הציג כמה מרכיבים שונים לקביעת השלד: המשך בנייה על במת ההר, השארת העמקים כשטחים פתוחים ירוקים, שמירה על המבנה ההיסטורי שמדגיש את צירי התנועה הראשיים, ופיזור השטחים הפתוחים בעיר.

מרכיב נוסף הוא היררכיה של השטח הפתוח, ובכלל זה שטחי נוף פתוח, פארקים מטרופולינים, שטחי יער ושמורות טבע, פארקים נושאיים כגון העיר העתיקה, הגן הבוטאני, פארקים רובעיים וגינות שכונתיות.

לדברי נציג הארגונים הסביבתיים בוועדה, אברהם שקד, ההתייחסות למערך השטחים הפתוחים כשלד מרכזי חשובה, אך תוכנית ספדי למערב ירושלים אינה נלקחת בחשבון מבחינת הנזק לאקולוגיה. בנוסף לכך לטענתו, הפארקים המטרופולינים המקודמים במסגרת התוכנית, הם לא יותר מ"מסדרונות תשתית".

חבר אחר בוועדה טען, כי תוכנית המתאר אינה מתייחסת לגנים שכונתיים ולגנים רובעיים בעיר. לדבריו, התוכנית אינה כוללת נתונים על מה שקיים ועל כמה גנים כאלה חסרים.

מתכננת הוועדה ענת צור, מסרה, כי הוועדה תמשיך ותדון בתוכנית המתאר, במקביל להמשך הדיונים בתוכנית בוועדה המקומית.