חיפה: עתירה נגד קירויים ובמות במדרכות הצמודות לעסקים

קבוצה של 18 תושבי חיפה עתרה לבית המשפט המחוזי בעיר נגד עיריית חיפה , נגד ראש העיר יונה יהב ונגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, בטענה שהעירייה עוברת על החוק בכך שהיא מאפשרת לבתי קפה ומסעדות להקים קירויים ובמות במדרכות הסמוכות לאותם עסקים.

העותרים מבקשים מבית המשפט לחייב את העירייה להרוס לאלתר את הקירויים והבמות, שכן, לטענתם, מדובר למעשה בהשתלטות העסקים על המדרכות שהן שטח ציבורי.

בית המשפט מתבקש עוד לקבוע, כי הנוהל לפיו מאשרת מחלקת רישוי העסקים בעירייה הקמת קירוי בחורף וכן במות עליהן מציבים העסקים כסאות ושולחנות ללא היתר בנייה - אינו חוקי.

העותרים טוענים, באמצעות עו"ד יגאל גולן, כי בשנים האחרונות החלו בתי עסק רבים באיזור חיפה בכלל, ועל ציר רחוב מוריה שעל רכס הכרמל בפרט, להשתלט על המדרכות באמצעות בניית במות לשולחנות וכיסאות, ללא היתרי בנייה כנדרש בחוק. לטענתם, המצב הפך למטרד להולכי הרגל, שכן לעיתים כמעט ולא מתאפשר מעבר בסמוך לעסק.

העותרים מבקשים, שבית המשפט יורה לוועדה המקומית להחזיר את המצב לקדמותו, ולהוציא צווי הריסה לכל המבנים שנבנו שלא כחוק: "חוק העזר שמכוחו מעניקה העירייה אישורים אלה אינו תקין, שכן חוק עזר אינו יכול לפעול בניגוד לפקודת העיריות וחוקי העזר אינם יכולים לבטל את הצורך בהיתר בנייה לפי חוק התיכנון והבנייה".

העותרים מציינים, כי בסמכות ראש העירייה להתיר הצבת כיסאות ושולחנות על המדרכות, אלא שאין בסמכותו להתיר בניית במות המספחות את שטח המדרכה.

עו"ד יגאל גוחן, פעיל סביבתי בולט בכרמל , פרסם עם הגשת העתירה מודעה בעיתונים המקומיים בעיר, ובה הוא קורא לתושבים נוספים להצטרף לעתירה.

מעיריית חיפה נמסר, כי תגובתה תועבר לבית המשפט.