המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה להכין תוכנית מתאר ארצית לים המלח

מטרת התוכנית היא להבטיח איזון בין הפעילות הכלכלית והתיירותית, ובין שימור הייחודיות באיזור

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות אוסקר אבו-ראזק, אישרה את התוכנית שיזם מינהל התכנון במשרד הפנים, בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה, להכנת תוכנית מתאר ארצית לאיזור ים המלח.

על-פי התוכנית, איזור ים המלח הינו ערך טבע ייחודי ברמה הארצית והעולמית - המקום הנמוך בעולם מהווה מוקד משיכה תיירותי בשל סגולותיו האקלימיות, הנופיות, הרפואיות ועברו ההיסטורי, ומהווה מאגר של אוצרות טבע בעלי ערך כלכלי.

בתוכנית שאושרה צוין, כי בעשרות השנים האחרונות מאוים עתיד האיזור הן בשל תופעות טבעיות של נסיגת והתייבשות הים, והן בשל פעילות אנושית אינטנסיבית. כל אלו גורמים לנסיגה מהירה ועקבית של מפלס ים המלח באגן הצפוני.

תהליכים גיאומופולוגיים, הקשורים בנסיגת מפלס הים, יוצרים שינויים במפלסי מי התהום, ופעירת בולענים. לאלו מתווספות פעילויות אנושיות, כגון הזרמת שפכים מיישובי גב ההר וסגירת איזורים המשמשים לפעילויות בטחוניות. באגן הדרומי של ים המלח מודגשים במיוחד קונפליקטים בין השימושים התעשייתיים והשימושים התיירותיים.

לאור כל אלו החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה על הצורך בעריכת תוכנית מתאר ארצית לאיזור ים המלח (תמ"א 13 - ים המלח). מטרת התוכנית היא להבטיח איזון בין המשך הפעילות הכלכלית והתיירותית, ובין שימור הייחודיות של איזור ים המלח על בסיס תפישה כוללת, בהתאמה לתנאים הפיסיים-גיאולוגיים שלו ותנאי השטח המשתנים.

לדברי אדריכל שמאי אסיף, מנהל מינהל התכנון, "ים המלח הוא אחד ממשאבי הטבע הייחודיים בעולם ובישראל, מוקד משיכה תיירותי, נכס אקולוגי ראשון במעלה, וגם משאב כלכלי חשוב.

"למרות חשיבות האיזור, ערכיו הטבעיים והכלכליים נשחקים. שנים של ירידה במפלס המים הביאו למצב בלתי נסבל: נסיגה רחבה של קו החוף, שינויים אקולוגיים וקרקעיים ותופעה מאיימת של בולענים.

"המצב החמור של ים המלח מחייב אותנו לבחינה מחודשת של מדיניות התכנון והפיתוח באיזור. התכנון הארצי השלים כבר לפני שנים רבות תוכניות ארציות לחופי הים התיכון, לחופי הכנרת, ולאחרונה גם לחופי מפרץ אילת, אך הוא נמצא בפיגור של שנים באשר לחופי ים המלח.

"את הפיגור הזה בכוונתנו לסגור בקרוב, באמצעות הכנת תוכנית המתאר הארצית החדשה, ולתת לנכס חשוב זה את היחס והטיפול הראויים".

יצוין, כי ים המלח והסובב אותו אינם מצויים בשלמותם בתחומי המדינה עליהם חל חוק התכנון והבנייה - חלקו בתחומי מועצה איזורית מגילות שביו"ש, וחוצה אותו הגבול הבינלאומי עם ירדן.

ים המלח, כמתחם איזורי חוצה גבולות, מחייב, לדעת שמאי אסיף, ראייה כוללת והתחשבות בהסכמים שנחתמו ובהצעות לשיתוף פעולה. התוכנית תכלול את השטחים שבתחום מדינת ישראל, תתייחס לשטחי המים לרבות בריכות האידוי, אך תתחשב גם בכוונות התכנון של שטחי יהודה ושומרון ושל הרשות הפלשתינית.

בנוסף, לדבריו, יילקחו בחשבון חוזה השלום בין ישראל וירדן, פרויקטים של שיתוף פעולה חוצה גבולות ומסמכים ומחקרים שהופקו במסגרת ועדות בינלאומיות ואיזוריות שדנו, בין היתר, בים המלח.

בוועדת ההיגוי של תוכנית המתאר תהיה שותפה גם המועצה האיזורית תמר, אשר בשטחה מצויים השטחים בהם תעסוק התוכנית.