שינוי לתמ"א לחופים במחוז ת"א: איסור בנייה מעבר לפארק החוף

מסדירה את הסוגיות שהתפתחו בשטחים הפתוחים שעדיין קיימים לאורך החוף

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דנה בשינוי תוכנית המתאר הארצית לחופי הים התיכון (תמ"א 13) במחוז תל-אביב, והחליטה להעבירו להערות הוועדות המחוזיות בתחום התוכנית, הנוגעת לבת-ים, תל-אביב והרצליה.

התוכנית מהווה שינוי לתוכנית המתאר הארצית לחופי הים התיכון (תמ"א 13), שאושרה בשנת 1983, והיא משלימה את תוכנית המתאר המחוזית למחוז ת"א (תמ"מ 5), שהופקדה לאחרונה ושלא כללה התייחסות לשטחים הקרובים אל הים. התוכנית מסדירה, בין השאר, את הסוגיות שהתפתחו בשטחים הפתוחים שעדיין קיימים לאורך החוף, ומיישבת את המחלוקות בין הגורמים השונים באשר לאזור צפון-מערב ת"א.

אדר' שמאי אסיף, מנהל מינהל התכנון, אמר: "דו-שיח מתמשך מתקיים בין העיר לים. עד שנות ה-70 הפנתה העיר את גבה אל הים, אך מאז התחילה לגלות אותו שוב ושוב מחדש, וחוף הים הופך בהדרגה למשאב הציבורי המשמעותי ביותר ולסמל של תל-אביב, הרצליה ובת-ים כאחד. התוכנית יוצרת את הכלים כדי לשמור את החוף לציבור ולקשור אותו היטב אל העיר".

התוכנית מגדירה את השטח הפתוח בחזית הבינוי העירוני כ"פארק החוף", אשר נועד להיות אזור פתוח לציבור לאורך החוף כולו. שטח זה כולל את רצועת החול, טיילת רצופה לאורך החוף ושטחים פתוחים בעורפו, ובכלל זה גן לאומי, פארקים עירוניים, רצועת מצוק הכורכר על מגוון מופעיה, אתרי טבע ונוף, אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים.

הגבול המזרחי של פארק החוף יהיה קו איסור הבנייה: קו ברור המסומן על תשריט התוכנית במרחק משתנה מקו המים. קו זה מותאם למצב הקיים במקומות הבנויים בצפיפות גבוהה, ומבטיח את שימורה של רצועה פתוחה רחבה בשטחים שאינם מבונים כיום בפועל.

התוכנית קובעת הוראות לפיתוח טיילת חוף וטיילת מצוק, במטרה להבטיח מעבר פתוח להולכי רגל לאורך החוף, וכוללת הוראות להבטחת ההגנה על המצוק ושמירתו בפני פגיעה נוספת ו/או מתמשכת.

התוכנית מגדירה את אזורי המעגנות כמוקדי פעילות, נופש ובילוי לצד הים, בדגש על קהל המשתמשים העירוני, אוהדי הספורט הימי והקהל הרחב, ומסדירה את היקף הפיתוח של שירותי החוף בחופי הרחצה. התוכנית איננה מאפשרת פיתוח של מעגנות נוספות.

מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר המועצה הארצית, אוסקר אבוראזק: "רצועת החוף והים הינם משאב ציבורי חשוב ביותר. מלבד ערכו של חוף הים כמשאב טבע וכאזור בילוי ונופש, האופק הפתוח של הים הוא משאב נופי, חזותי ואקלימי בעל ערך גבוה ביותר עבור תושבי העיר והמבקרים בה".

כאמור, התוכנית תעבור עתה לאישורה של הוועדה לשמירה על הסביבה החופית ולקבלת הערות הוועדות המחוזיות, בטרם תחזור לדיון נוסף במועצה הארצית.