החיסכון עולה ביוקר: 13% מהתפוקה של חברות הבנייה מתקזזים בעקבות קיומם של ליקויי בנייה

משרד השיכון מנסה למנוע את ההפסדים - חתם עם חמש מעבדות לביצוע בדיקות חומרים ועבודות

משרד הבינוי והשיכון חתם על חוזים לביצוע בדיקות חומרים ועבודות עם חמש מעבדות. המעבדות שזכו במכרזים הן מגאמא, סיסטם מעבדות, מכון התקנים הישראלי ומעבדת הטכניון. ההיקף הכולל של העבודות הוא 9 מיליון שקל.

ההחלטה לשכור את שירותיהן של המעבדות התקבל בעקבות מחקר שנערך במימון המשרד, שכותרתו "עלויות אי איכות בבנייה למגורים", שנערך על ידי פרופ' י. רוזנפלד. על-פי המחקר, 8%-13% מהתפוקה הכללית של חברות הבנייה מתקזזות עם ליקויי בנייה כתוצאה מאי איכות.

הליקויים השכיחים ביותר הינם בעבודת אינסטלציה, איטום וריצוף המהווים 45% מכלל הליקויים, ו-48% מעלויות תיקונם. "השקעה יחסית קטנה בפעולות האיכות עשויה לחסוך עלויות רבות של אי איכות", מסביר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון שמואל אבאוב.

בהתקשרות עם המעבדות מקווים במשרד שהבקרה על עבודות הבנייה והפיתוח שהמשרד מוציא לקבלנים תשתפר בצורה ניכרת. עד כה, הקבלנים הם שהזמינו ישירות את הבדיקות, הליך שלא הבטיח אמינות ומקצועיות מלאות שלהן.

החוזים עם המעבדות נחתמו לאחר שנדחתה עבודת המעבדות חודשים רבים כתוצאה מצו מניעה שהוציאה אחת מהמעבדות, שלא זכתה במכרז. המעבדה טענה שהמשרד הגביל את המציעים מלתת הצעות נמוכות מדי. בית המשפט דחה טענתה וקיבל את טענת משרד השיכון לפיה אין לקבל הצעות זולות מדי בכדי לא לפגוע באיכות העבודה לאחר מכן.