מפעילים ומתפללים

אף אחד מהמעורבים במתקן ההתפלה לא יודע אם יזרמו בצינורות מים אדומים או שלא; התופעה עלולה לקרות רק בבתים עם צינורות מתכת - חוץ מזה, איכות המים המותפלים טובה ממים רגילים

חנוכת מפעל ההתפלה באשקלון מלווה בימים האחרונים במתח רב. בנציבות המים, במקורות וגם בקרב בעלי המתקן שואלים כל העת, יהיו או לא יהיו מים אדומים. למען הדיוק אין מדובר במים אדומים, כי אם במים חומים, מן הסוג שזורם בברז לאחר הפסקת מים.

מקורם של המים האדומים בהתקלפות שכבת החלודה המצטברת בצינורות המתכת ולכן היא עלולה לקרות רק ביישובים ובבתים בהם מותקנת צנרת מסוג זה. בבתים רבים הצינורות עשויים מחומר פלסטי בו אינה מפתחת קורוזיה.

המים המותפלים שונים בהרכבם מהמים הרגילים ולכן קיים סיכוי תיאורטי שהם יפגעו בשכבת הקורוזיה ויגרמו לצביעת המים. במשרד הבריאות מדגישים שהמים אינם מסוכנים, אך יש להימנע משתייתם לאורך זמן.

כדי להימנע מהתופעה מבצעים בעלי מתקן ההתפלה ומקורות מספר פעולות. בין השאר, נעשים מאמצים לייצב את המים מבחינה כימית, כדי שלא לזעזע את החלודה. עד להשלמת הייצוב יוזרמו המים לאקוויפר ולא לברזים.

בעוד מספר ימים, ולאחר ייצוב המערכת, תחל החדרה מבוקרת של מים מותפלים למערכת הארצית שתזרים אותם לדרום הארץ. במקורות מקווים שההזרמה האיטית, המיהול הנכון ובקרה קפדנית ימנעו את פירוק הקורוזיה עד כמה שאפשר.

בשבוע שעבר, ערכו נציבות המים, משרד הפנים ומקורות סימולציה למקרה של מים אדומים וההתמודדות איתם. המשתתפים בסימולציה הביעו חשש שהמים האדומים יזרמו במספר יישובים ולאורך זמן רב. המעורבים ניסו לנתח דרכי תגובה למקרה כזה, בין השאר החלפת מקורות מים, שטיפת צנרת ועוד.

מים מותפלים הם מוצר חדש בכל העולם, ולכן קיים ניסיון עולמי מועט בתחום. בחלק מהמקומות בעולם בהם סופקו מים מותפלים, ארעה תופעת המים האדומים ואילו במקומות אחרים היא לא התרחשה. במקורות מקווים שאצלנו זה לא יקרה.

למרות החשש, אין ספק, שהתועלות שיפיק משק המים מההתפלה הם רבים. מים מותפלים נקיים הרבה יותר ממים רגילים, שכן אין בהם חיידקים, מתכות ושאריות זיהום המגיעים למים מביוב מזוהם, מהשקיה חקלאית ומהתעשייה.

המים המותפלים רכים הרבה יותר ונעדרי אבנית. עובדה זו תורמת להארכת חייה של הצנרת הביתית, המכשור החשמלי, ומונעת את הצורך בהחדרת מרככי מים.

בנוסף, מים מותפלים יאפשרו חסכון בסבון ביתי ובאבקות כביסה. הכביסה שלנו, כך מובטח, תהיה רכה הרבה יותר.

אספקת מים ברמת מליחות נמוכה תפחית הנזק ליבול ולקרקע חקלאית. תועלת השיפור באיכות המים הוערכה על-ידי הנציבות ב-11 סנט למ"ק. ההתפלה גם תחסוך בהוצאת אנרגיה של הובלת מים מצפון הארץ. חסכון זה מוערך ב-3 סנט נוספים למ"ק.