פרופ' שכטמן: "להתחיל ללמד ילדים מדע ומתמטיקה מגיל צעיר"

פרופ' דן שכטמן קיבל בוועידת ההייטק השנתית של גלובס אות הוקרה מעיריית פתח תקווה • "צריך להשקיע בילדים מחוננים"

הענקת אות הוקרה לפרופ' דן שכטמן, זוכה פרס נובל / צילום: כדיה לוי
הענקת אות הוקרה לפרופ' דן שכטמן, זוכה פרס נובל / צילום: כדיה לוי

"כדי שההייטק שלנו יצמח בארץ הזאת, אנחנו צריכים להביא את המתמטיקה והמדע לילדים בגיל צעיר, ולהתחיל מוקדם. ילד קטן לומד שפה תוך שנה, ילדים הם מאוד מוכשרים", כך אמר פרופ' דן שכטמן בוועידת ההייטק השנתית של גלובס. פרופ' שכטמן, שזכה בפרס הנובל לכימיה, קיבל בוועידה אות הוקרה מעיריית פתח תקווה. העיר הייתה המארחת של האירוע השנה. 

"מדוע אנחנו צריכים להתחיל ללמד ילדים מדע ומתמטיקה מגיל צעיר? לא רק כדי לחבב עליהם את המדע והמתמטיקה אלא כדי שיראו את העולם בצורה רציונלית, שילמדו לחשוב בצורה רציונלית ושלא יבלבלו את מוחם העדין אי שם בעתיד", אמר פרופ' שכטמן.
"תמיד לשאול שאלות ולפקפק. לישראלים יש את זה, ואנחנו צריכים לחזק את העניין הזה. אני לא מכיר בעולם, ומעטים כמוני מטיילים בעולם, ילדים עם עיניים בורקות כמו ילדי ישראל. כששרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש-הכהן מדברת על סגירת פערים בחברה החרדית ובחברה הערבית, לצערי אני אומר זה נהדר, אבל הישועה לא טובה משם. הישועה תבוא מהילדים שלכם, ולכן צריך להשקיע במחוננים. כל אחד צריך לעשות זה להשקיע בילדים בבית. לכוון, להסביר להם איך העולם הזה באמת נראה, להסביר להם מה זה הייטק, ללמד אותם מתמטיקה ואני עושה את זה עם הנכדים שלי, יש לי תריסר כאלה ברוך השם".

"לפני 9-10 שנים פנה אלי ראש העיר של חיפה בעקבות הרצאה שנתתי ברדיו, ובה דיברתי על חינוך למדעים בגיל צעיר", המשיך פרופ' שכטמן. "הוא שואל אותי מהאוטו שלו, באיזה גיל? אמרתי גן ילדים. הוא אומר מה? אתה מוכן לעשות את זה? אמרתי אתה משלם? הוא אמר אני משלם. הקמנו תוכנית ל-60 גני ילדים בחיפה שבה מלמדים מדעים, וגולת הכותרת היא גן ילדים מדעי בחיפה שהוא מודל לא רק בישראל, אלא לעולם. אני מביא משלחות מהעולם ואומר צלמו אלף צילומים ותעתיקו את המודל. מדינה קטנה באירופה עשתה את זה והקימה 16 גני ילדים כאלה".

פרופ' שכטמן סיפר על הקשיים שבהם נתקל כשניסה להפיץ את התוכנית לעיריות נוספות: "פניתי לראשי עיריות בארץ, אמרתי אני עושה את זה איתכם בהתנדבות, אבל אפס, לא קרה שום דבר". 

פרופ' שכטמן הזכיר גם יוזמה נוספת שלו, שלבסוף לא התרוממה: "פניתי לטלויזיה החינוכית והצעתי להם לעשות תוכנית שנקראת להיות מדען עם פרופ' דן, שזה אני. עשינו תוכניות כאלה, שהם הביאו לאולם 3 ילדים בגיל 6-7 ויחד דיברנו על מדע ועשינו ניסויים. התוכנית הייתה אמורה להחיל 30 פרקים, ואחרי 10 פרקים הפסיקו אותי. אגיד לכם מדוע. הסברתי על כוחות בטבע, דיברנו על משקל, מה זה קילו עגבניות, כדה"א מושך את העגבניות בכוח של קילו אחד, ואז מורה אחת בבי"ס למדעים כתבה שאני מאוד לא בסדר כי לא לימדתי את הילדים מה זה מאסה. אני לא חושב שילדים בכיתה א׳ צריכים לדעת מה זה מאסה ולא ברור לי שהמורה באמת מבינה מה זה מאסה. אבל הטלוויזיה נבהלה וסגרה את התוכנית. אתם יכולים לראות את עשר התוכניות האלה, כנסו לטלפון הסלולרי אתם תהנו מהדבר הזה".

לסיום אמר פרום' שכטמן כי "אני ממליץ בנוסף לדברי השרה שהיו נפלאים בעיני, להשקיע במחוננים. לתמוך בהם, כי אולי תורה לא תצא מהם, אבל הייטק משם יבוא".

***גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף החברה הכלכלית לפיתוח פתח תקווה, אמדוקס, מיקרוסופט, Google Cloud ורשות החדשנות