המשנה למנכ"ל ישראכרט: "הפגיעה הכלכלית בצפון נשארה כמו בתחילת המלחמה"

יפית גריאני, משנה למנכ"ל וראש חטיבת לקוחות עסקיים בישראכרט, דיברה בכנס "החזית הכלכלית" של גלובס על האתגרים שעימם מתמודדים עסקים קטנים, שלדבריה "גם בתקופות רגילות נמצאים בסיכון גבוה" • "ישנה פגיעה של עד 70% במחזורי עסקאות בצפון"

בחלוף כ־11 חודשים מתחילת המלחמה ההתאוששות ההדרגתית בחלק מענפי המשק באה לידי ביטוי בגידול בהיקף הפעילות בכרטיסי אשראי (בישראכרט נרשמה עליה של כ־6% במחזור כרטיסי אשראי ברבעון השני של השנה, בעיקר בענפים תרבות בידור ופנאי, ביטוח ומזון).

בלעדי | וואן זירו יוצא למהלך קיצוצים נוסף ומשהה את ההתרחבות לאיטליה
ראיון | הוא היה מהראשונים שזיהו את טרנד ההשקעות הלוהט של השוק

"בשבעת החודשים הראשונים של 2024, הפעילות העסקית במשק גדלה בכ־10% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מה שמדגיש את יכולת ההתאוששות המהירה של העסקים בישראל", אמרה יפית גריאני, משנה למנכ"ל וראש חטיבת לקוחות עסקיים בישראכרט, בשיחה עם כתבת גלובס מאיה לוין במסגרת כנס "החזית הכלכלית".

יפית גריאני

אישי: בת 55, נשואה +3. מתגוררת בחולון
מקצועי: תואר ראשון בכלכלה וסטטיסטיקה מאונ' ת"א ותואר שני במנהל עסקים מאונ' בר־אילן. שימשה בשורת תפקידים בבנק דיסקונט, בהם סמנכ"לית בכירה וראש חטיבה בנקאית. כיום מכהנת כמשנה למנכ"ל וראש חטיבת עסקים בישראכרט

גריאני מייחסת את התאוששות המשק גם לעליית המחירים וגם לעובדה ש"רובנו נשארים יותר בארץ ולכן הרכישות המקומיות גדלות". בפילוח גאוגרפי של הפעילות העסקית, הסבירה גריאני כי "בשלושת החודשים הראשונים למלחמה בסך־הכול בארץ ראינו קיטון של 30% במחזורי העסקאות ובדרום הארץ ובצפון היינו עדים לפגיעה של עד 70% במחזורי העסקאות. לקראת סוף 2023 הייתה התאוששות משמעותית בפעילות בדרום, כאשר העסקים שם הצליחו להגיע להיקף פעילות הדומה ליתר המשק, אבל הצפון נשאר באותו המצב. מה גם שעוד אזורים בצפון התרחבו לאזורי סיכון".

כשנשאלה על האתגרים שאיתם מתמודדים הלקוחות העסקיים בתקופה הנוכחית, ענתה גריאני כי הם כוללים בעיקר את היכולת להביא לקוחות, זאת בין היתר בשל הקושי להגיע אליהם פיזית.

על הקשיים הכלכלים סיפרה גריאני כי החברה "יצאה בשורה של הקלות, גם הלוואות שהלקוחות העסקיים צריכים, גם הקלות בעמלות הסליקה וגם שמנו דגש גדול על הדרכה". לדבריה, "התקופה הנוכחית הדגישה את הצורך בקהילה, וכמה היא דבר חשוב לעסקים קטנים, שבסוף אין להם אנשי מקצוע כמו סמנכ"ל כספים או סמנכ"לי שיווק, אז בעצם יצרנו קהילה שתיתן להם כלים להתמודד עם התקופה הזאת, גם אל מול הקלות של המדינה, או סביב הדילמות איך נכון לשווק בתקופה הזאת. איך להפוך את הבלתי אפשרי בעת הנוכחית להרבה יותר אפשרי".

עוד אמרה גריאני, כי "העסקים הקטנים והבינוניים בלאו הכי נמצאים בסיכון גבוה גם בתקופות רגילות, אז אין ספק שכאשר המצב הביטחוני מורכב והריבית גבוהה הם צריכים תזרים מזומנים כמו גם הלוואות. ראינו בתחילת המלחמה כי הלקוחות הללו פונים לכל הגורמים על מנת לקבל אשראי ומנגד רואים התנהלות הרבה יותר מחושבת".

קפיצה במכירות אונליין

לדברי גריאני, עוד טרם פרצה המלחמה, חווה המשק משבר משמעותי בדמות מגפת הקורונה. "את הקפיצה המשמעותית במכירות אונליין אנחנו רואים בתקופות משבר, בהן באמת הרבה מאוד עסקים עברו או להיות ממוקמים רק באונליין או עברו למודל פעילות היברידי". עוד לדבריה, "אנחנו רואים שיותר עסקים קמים באונליין מאשר בחנויות פיזיות, ויתרה מכך, מכירות האונליין מהוות 20% מכלל המכירות בכרטיסי אשראי".

גריאני הסבירה כי בישראכרט מספקים לעסקים כלים שיעזרו להם למכור מרחוק, במיוחד לאלה שנבצר מהם להגיע פיזית ללקוחות. "עזרנו לאותם עסקים להפוך את האתר שלהם משיווקי לעסקי, בדפי טיק טוק, אינסטגרם, ואפשרנו להם לקבל תשלום בעזרת וואטסאפ עבור השירותים והמוצרים שהם נותנים".

גריאני התייחסה לענפים שבהם ניכר הגידול, ביניהם הלבשה, ביוטי ואלקטרוניקה, שלושתם לדבריה "מכרו כ־50% ויותר מכל הפעילות שלהם באונליין". עוד היא הסבירה את הגורמים מאחורי הגידול בהיקף רכישות האונליין המקומיות: "זאת מגמה שעוד ראינו בקורונה, כשבדצמבר שנה שעברה היקף הפעילות המקומית הכלכלית באונליין עמדה על 67%, מה שמעיד על גדילה של עשרות אחוזים בשנים האחרונות. בין היתר גם כך שקמו יותר עסקים באונליין ויותר עסקים הנגישו את התוצרת שלהם כמו גם זה שהצרכנים נחשפו לשלל בעיות שינוע עולמיות, מה שמשפיע על הרצון לרכוש באתרי אונליין מקומיים".

פחות עסקים חדשים

עוד אינדיקטור שאליו התייחסה גריאני הוא הקיטון במספר העסקים החדשים שנפתחו. "בישראל קמים בערך 40 אלף עסקים בכל שנה ואלו אינם המספרים שאנחנו רואים. בתחילת המלחמה אמנם קמו המון עסקים בצורת עמותות כדי לתמוך בחיילים או במפונים או באוכלוסיות שנחלשו מאוד בתקופה הזאת, אבל אנחנו רואים קיטון בהיקף הקמת עסקים חדשים".

כאשר נשאלה על ההתנהלות הצרכנית ברבעון השני של השנה הנוכחית אמרה גריאני כי "אנחנו רואים גידול ש כ־7% בפעילות, גם אם חלק מכך נובע מהגידול בקניות, חלק משמעותי בגידול נובע מהתייקרות מאוד משמעותית של רוב המוצרים והשירותים".

לגבי הסטטוס הנוכחי של מחירי הטיסות הגבוהים כמו גם ביטולי חברות תעופה בינלאומיות אמרה גריאני ש"החברות הישראליות הגדילו את הפעילות משמעותית. אנחנו רואים זאת כשאנחנו מסתכלים על החברות הישראליות, גידול של יותר מ־30% שחלק ממנו נובע מעלייה במספר הנוסעים וחלק ממנו מעלייה במחירים".

גריאני התייחסה גם לאסטרטגיה כלכלית שנדרשת נוכח אי־הוודאות ואמרה כי "משברים הם זמן לחשבון נפש, ומי ששורד אותם בדרך כלל צומח יותר טוב. הדברים המשמעותיים בעבור הלקוחות הם ניהול תזרימי נכון וזיהוי והגעה ללקוחות פוטנציאליים".

היא הוסיפה כי "יש כל כך הרבה כלים שיווקים שאפשר להשתמש בהם, ולהשתמש בכלי בינה מלאכותית כדי למצוא את הלקוחות של העסק, לדייק את המוצרים כמו גם לדייק את עלויות המוצרים והתמחור, וכל הזמן להסתכל על ניהול תזרימי. הגירעון בעו"ש הוא דבר כל כך יקר, ואם לא יודעים לנהל את זה נכון רצוי לפנות לעזרה מאיזשהו יועץ. מי שיתנהל באחריות ובחכמה ישרוד את המשבר הזה ויצמח".

*** גילוי מלא: הכנס נערך בשיתוף ישראכרט