עוד שינוי בשיטת החשבוניות? הגזירות של האוצר לא מדלגות גם על בעלי עסקים

בחודש מאי האחרון שינתה רשות המסים את השיטה והחלה לחייב בעלי עסקים לקזז מע"מ מחשבוניות מעל 25 אלף שקל רק לאחר קבלת מספר מיוחד • עדכון לספר הגזירות של התקציב שפורסם היום מגלה כי התוכנית שכבר עוררה סערה צפויה להתרחב כבר כעת ובגדול • הרציונל של רשות המסים: מלחמה בהון השחור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: איל יצהר
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: איל יצהר

הטיוטה המעודכנת של גזירות האוצר שפורסמה היום (ב') כוללת גם צעד שצפוי להקשות על בעלי עסקים. במשרד האוצר וברשות המסים מתכננים להרחיב את תוכנית "חשבוניות ישראל" שרק במאי האחרון נכנסה לתוקף, בשיא המלחמה.

רשימת הגזירות מתרחבת: באוצר רוצים להנחית מכה על חוסכי הפנסיה התקציבית
מסקנות הוועדה לבחינת תקציב הביטחון, והשאלה הגדולה שנותרה
בלעדי | האוצר שוב רוצה לנגוס בדמי ההבראה של העובדים

תוכנית "חשבוניות ישראל" מאפשרת כיום לעסקים לקזז מע"מ מחשבוניות מעל 25 אלף שקל רק לאחר קבלת מספר מיוחד מקדים מרשות המסים. חשבונית שלא מאושרת מראש, לא ניתן לקזז את המע"מ בגינה. כעת מבקשים במשרד האוצר להרחיב משמעותית את התוכנית ולחייב בהחלת השיטה על חשבוניות בסכומים נמוכים יחסית של החל מ-5,000 שקל כבר בשנה הבאה, בשעה שבמקור התוכנית תוכננה באופן הדרגתי והצעד זה היה אמור להיכנס לתוקף רק ב-2028.

חשבוניות פיקטיביות - מכת מדינה

השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה וכיעד מרכזי במאבק בהון השחור. על-פי ההערכות, מיליארדים רבים של שקלים מועלמים מקופת המדינה מדי שנה באמצעות שיטה זו - הנתפסת כשיטת העלמת מס פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתור.

על הרקע הזה גובשה התוכנית למעקב אחר חשבוניות בין עוסקים בזמן אמת. מדובר באחת התוכניות המרכזיות שקידמה רשות המסים בשנים האחרונות למאבק בהון השחור, ואשר היוותה את תוכנית הדגל של מנהל רשות המסים הקודם, ערן יעקב, וחלק מהמורשת שהוא ביקש להותיר אחריו עם סיום תפקידו.

מצד שני, צעד כזה יכניס לרשימת העסקים שנדרשים בדיווח מחמיר גם עסקים קטנים רבים ויגביר את הבירוקרטיה שעליה כבר מתלוננים היום בשוק במיוחד אם תתבצע ההקדמה האמורה שתדרוש מעסקים הסתגלות מהירה ביותר.