שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
 

הסימנים בשטח: פרויקט המטרו יוצא לדרך

גדרות המתכת שהוצבו לאחרונה באזור סגולה בפתח תקווה סימנו לא פחות מהיסטוריה: הן מגדרות את השטחים הראשונים שמוקצים לטובת פרויקט המטרו • בינתיים מתקדמות גם ההפקעות אולם בענף מודאגים מהקצב וחוששים שנת"ע לא תעמוד בזמני פרסום המכרזים

סירקין, פתח תקווה. גידור לשטח המיועד לדיפו / צילום: נת''ע
סירקין, פתח תקווה. גידור לשטח המיועד לדיפו / צילום: נת''ע
5

"בימים אלו נפתחת הזדמנות נדירה להשקעה במתחם תחנת דיפו רעננה - התחנה הראשונה שתוקם באזור השרון", מכריזה הפרסומת של חברה המציעה נתחי קרקע למכירה ליד הדיפו (מתחם התפעול) של המטרו באזור רעננה.

בשוק הנדל"ן מעריכים: מבצעי המימון יימשכו במסלול עוקף. כך זה יעבוד
בלעדי | המפקח על הבנקים מסביר: מה עומד מאחורי המגבלה הדרמטית על מבצעי המימון

אפשר לראות בפרסומת הזו אישוש לכך שיותר ויותר גורמים בשוק מניחים שהמטרו הוא עובדה מוגמרת ויוצא אל הפועל. אך מנגד יש גם מי שעדיין מגלים סקפטיות כלפי סיכויי הגשמתו של הפרויקט לנוכח הבור בתקציב המדינה, הדחיות והעיכובים התדירים במועדי הפתיחה והעובדה שעדיין לא מרגישים אותו בשטח.

אבל שורה של אינדיקציות מעידות על כך שהפרויקט אכן יוצא לדרך ובקרוב גם הופעתם של טרקטורים שיעסקו בפינוי הקרקע יורגשו בשטח.

המטרו, נזכיר, הוא פרויקט התשתית הגדול ביותר שיבוצע אי־פעם בישראל. עלותו נאמדת ב־180 מיליארד שקל והוא כולל שלושה קווי רכבת תחתית מתחת ל־24 רשויות בגוש דן עם יותר מ־100 תחנות נוסעים.

הוא יצטרף למערכת הרכבות הקלות שנבנית כעת במטרופולין גוש דן שכוללת את הקו האדום שנפתח ב־2023 ואת הקווים הירוק והסגול שייפתחו ב־2028־2030. המטרו אמור להתחיל ולפעול בהדרגה מ־2034 עד ל־2040. אולם באשר ללוחות הזמנים אפשר בהחלט לגלות ספקנות.

בדקנו מה קורה בשטח.

1תפיסת שטחים

בשבוע שעבר נרשם מחזה בקנה מידה היסטורי כשגדרות ענק הוצבו באזור סגולה בפתח תקווה - שם יוקם מוסך הרכבות והחניון של קו M2 של המטרו. תפיסת השטח בוצעה לאחר הליך הפקעה, ובקרוב יישלחו הודעות תשלום ובהן הצעת הפיצוי לבעלי הזכויות.

סמנכ"לית המקרקעין בנת"ע, עו"ד ענבל קנקה, ציינה בראיון לגלובס בשבוע שעבר כי "אני מעריכה שיהיו תביעות בדיפו בסגולה ובראשונים, שם הקרקעות נסחרות בסכומים מטורפים כי מקווים שיום אחד הן יהיו סחירות - אבל אין שם תוכניות כאלה. בית המשפט אומר, ובצדק, שהמדינה לא צריכה לשלם פיצויים לפי עסקאות השוק כי הן ספקולטיביות. במקרים האלה אם מישהו חושב שמגיע לו אלפי שקלים למטר ולא עשרות, הוא יכול להגיש תביעה".

2מפקיעים גם דירות

עד כה, עיקר הודעות ההפקעה שנשלחו היו מחוץ למרכזי הערים וכללו מבני מסחר ומלאכה. כעת, ההפקעות מגיעות גם למרכזי הערים - וגם לדירות מגורים.

בחודש שעבר שיגרו בנת"ע הודעות הפקעה ל־50 יחידות דיור ו־45 חנויות בלב תל אביב במסגרת הפקעות שנעשות בכיכר מגן דוד.

לטובת פרויקט המטרו ייהרסו מבנים ברחובות אלנבי, קינג ג'ורג', בית לחם, סמטת אלו מציאות, ועוד. גם ברחוב נס לגויים תוקם תחנה וברחוב שלבים ובאלו יופקעו 20 יחידות דיור ומבני תעשייה.

בבני ברק ברחובות חזון אי"ש וכהנמן יופקעו 22 יחידות דיור ומבנה ציבור. לפי קנקה, בקרוב יתחילו לצאת הודעות התשלום לבעלי נכסים רבים באופן שהשוק יוכל להתחיל להרגיש את ההיקפים.

ההיקף הכספי של הפיצויים בפרויקט יעמוד על 10 מיליארד שקל ויכלול 200 אלף הודעות הפקעה עבור 11 אלף דונם ובמסגרתם 400 יחידות דיור יעמדו להריסה ופינוי.

3כניסת המיסוי לתוקף

היטל ההשבחה המוגדל לטובת המטרו אושר כבר בחלקו הראשון של חוק המטרו שהועבר ב־2022 ונכנס לתוקף ב־2023, והוא כולל היטל על תוכניות שהופקדו החל משנת כניסתו לתוקף.

בחוק נקבע שהמועד הקובע לעניין המס הוא אחרי אישור התוכנית ולכן בשנה הקרובה מסים הקשורים במטרו כבר צפויים להיכנס לקופת המדינה. אלו יכולים לבסס את הפרויקט כעובדה מוגמרת באופן מלא.

4רגולציה ומבנה

מבחינת רגולציה ותכנון, המטרו הוא עובדה מוגמרת: התכנון הסטטוטורי הסתיים ושלושת הקווים עברו את אישור הממשלה חרף התנגדויות רבות שנשמעו ושגרמו להפעלת לחץ על פוליטיקאים.

נוסף לכך עבר חוק המטרו שנועד להקנות את הסמכויות לחברה המבצעת, נת"ע, וכן לצורך הסרת חסמים. נת"ע עצמה עוברת שינוי ארגוני מסיבי ומונו מטעמה סמנכ"לים שכל אחד מהם אחראי על קווי המטרו וכן משנה למנכ"ל שאמור לרכז את העבודה.

השבוע, לאחר שיהוי ארוך, מונה עוזי יצחקי לראש רשות למטרו, הגוף הממשלתי שאמור להוביל את הפרויקט מעל חברת נת"ע. יצחקי כיהן בעבר כיו"ר חברת נמלי ישראל.

מכשול נוסף שהושאר מאחור הוא התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב לפרויקט עד שיתוקצבו מסילות רכבת לאילת ולקריית שמונה, ואולם לאחר שהוקצו תקציבים לתכנונם היא הפכה לתומכת בפרויקט והיא מתגאה בו גם פומבית.

קידוחי ניסיון בשטח / צילום: נת''ע
 קידוחי ניסיון בשטח / צילום: נת''ע

5 פרסום מכרזי הביצוע

בחודשים הקרובים תחל נת"ע לבצע הכנות לפינוי הקרקע באזורים שונים ובהם מיקומי הדיפו בראשונים ובסגולה, וכן ברחובות גולדה מאיר בחולון וביגאל אלון באור יהודה וכן בכביש 461.

ברבעון השלישי של השנה הבאה מכרזי הביצוע אמורים להתפרסם לשלב הראשון בעבודות המכונה "אינפרא 1" והוא כולל את ביצוע חפירות המנהרות הכפולות באורך של 150 ק"מ כל אחת, וכן הכנת קופסאות בטון של למעלה מ־100 תחנות. אלו יבוצעו בהדרגה, אך כדי שהמכרזים יצאו בזמן על נת"ע להשלים לא מעט עבודות תכנוניות.

לאחרונה פורסם בגלובס כי החברה נקלעה למחלוקת מול הוות"ל ביחס למספר היציאות מהתחנה - בעוד שבנת"ע תכננו יציאה אחת לחלק גדול מהתחנות, בוות"ל דורשים יציאות רבות יותר - באופן שעלול לעכב את התכנון וכך גם את פרסום מכרזי הביצוע.

גורם בענף אומר כי "בממשלה צריכים להבהיר לנת"ע שאין יותר תירוצים. אם אחרי כל השינויים הם לא יצליחו לקדם את הפרויקט בלו"ז מהיר, אז עדיף להעביר אותו לחברה אחרת או לפצל בין כמה חברות", ובכך מאותתים כי ימי החסד תמו וכעת הגיע הזמן להביא תוצאות.