לאחר עיכוב של 7 שנים: תקודם הפרטת החברה לפיתוח עירוני - ערים

ועדת שרים לענייני הפרטה, אישרה היום (א') את הצעת שר האוצר, אהוד אולמרט, לקדם את ההחלטה להפריט את ערים - חברה לפיתוח עירוני. ההפרטה תעשה בדרך של מכירה פרטית של מניות המדינה למשקיע, או לקבוצת משקיעים, מהארץ או מחו"ל.

עוד קובעת ההחלטה, שמנהל רשות החברות הממשלתיות, איל גבאי, יפנה לוועדת הכספים לאישור דרך המכירה.

ההחלטה להפריט את ערים התקבלה עוד ב-1998, אך למרות זאת היא לא יצאה אל הפועל. דו"ח מבקר המדינה מ-2001 מתח ביקורת קשה על עובדה זו. בדו"ח נכתב שלמרות ההחלטה להפריט את החברה היא המשיכה לפעול, ואף הרחיבה את תחומי עיסוקה באמצעות השקעות בנדל"ן ובמשרדים, פעילות הנוגדת את מטרותיה.

ערים, הוקמה ב-1974 כדי להכין תכניות פיתוח עירוניות ולהקים תשתיות עירוניות בין השאר, כבישים, רשתות מים, מערכות ניקוז, ביוב חשמל ועוד עבור מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון.

הקונים שרכשו את הקרקע מהמינהל, נדרשו לשלם לערים בעבור עבודות הפיתוח שביצעה. מדו"ח המבקר עולה, שברוב המיזמים קבעה ערים אומדנים גבוהים מדי לעלויות הפיתוח. כתוצאה מכך גדול רווחיה, ופחתה התמורה למינהל ממכירת הקרקע.

ב-1990-1999 שילמה ערים למדינה דיבידנד של 98 מיליון שקל, ובמקביל הגדילה את ההון העצמי שלה ל-80 מיליון שקל. הביקורת העלתה שלחברה לא היה צורך בהגדלת ההון העצמי, ותוספת ההון הושקעה בנכסים שאינם דרושים לפעילותה.

ב-1996 לאחר שהמינהל החליט להתקשר עם חברות מנהלות שונות, הוא הגיע למסקנה שאין צורך בחברה ממשלתית שתתחרה על מכרזים בחברות מהמגזר הפרטי.