דחייה זמנית בתוכנית בית וגן - המחוזית דורשת אישורי מינהל

ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית ירושלים החליטה לדחות את ההחלטה בעניין תוכנית המגורים של חברת נאות בית וגן על שטח מגרש האימונים של בית"ר ירושלים ב-180 יום. זאת, עד להשלמת מסמכים הנדרשים לקבלת הרשאה לתכנון ממינהל מקרקעי ישראל.

לדברי מתכננת הוועדה המחוזית, ענת צור, אפשרות אחרת היא, שרשות ציבורית היא זו שתגיש את התוכנית. בינתיים לא נידונו ההתנגדויות לתוכנית לגופן.

מינהל מקרקעי ישראל הקצה לעמותת אגודת הספורט בית"ר ירושלים 40 דונם בבית וגן. ההחכרה נעשתה לצורך מגרש ספורט ואיצטדיון כדורגל. ב-1999 התקשרה העמותה עם החברה הפרטית נאות בית וגן למכירת זכויותיה בקרקע, במטרה לשנות את ייעוד הקרקע ולהקים עליה מאות יח"ד. לפי דו"ח מבקר המדינה שפורסם השנה, מינהל מקרקעי ישראל הודיע לעמותה, כי שינוי ייעוד הקרקע כפוף לאישור מועצת מקרקעי ישראל ותנאים נוספים. החברה הרוכשת פנתה למינהל וביקשה הרשאה לתכנון. מינהל מקרקעי ישראל מסר לרוכשים, כי העברת זכויות ומתן הרשאה למתן שינוי ייעוד לא ניתנים להסדרה, אלא אם תאשרם מועצת מקרקעי ישראל. הרשאה לתכנון לא ניתנה, ולמרות זאת החלה החברה בקידום התכנון לשינוי הייעוד.

הוועדה המחוזית לתכנון אישרה להפקדה הקמת 500 יח"ד במתחם. במהלך 2003 הודיע המינהל לחברת נאות בית וגן, שאין מקום לדון בהעברת הזכויות אלא לאחר אישור התכנון. מבקר המדינה קבע, כי התנהלות המינהל התאפיינה בחוסר עקביות וסתירות פנימיות.

מצד אחד המינהל הבהיר, כי העיסקה טעונה אישור הנהלת המינהל ונמנע לתת הרשאה לתכנון, ומצד שני המינהל איפשר לחברה להתקדם בעיסקה ובתכנון הקרקע. המבקר הוסיף, כי אין הצדקה לאפשר למי שקיבל קרקע למטרה ציבורית ליהנות מרווח יזמי מלא, וכי ראוי להשיב את הקרקע למינהל.