תוכנית ספדי: החוקר המיוחד ממליץ למועצה הארצית לקבל אותה עם שינויים

לדבריו, יש לבנות 47 אלף יח"ד עד 2020; "לבדוק עתודות הקרקע בעיר לפני הבנייה בהרים"

החוקר המיוחד שמינתה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לשמיעת ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית הבנייה במערב ירושלים, תוכנית ספדי, ממליץ למועצה לאשר את התוכנית, אך עם מספר שינויים.

החוקר, גדעון ויתקון, שמע 140 מתנגדים ומשיבים. בפניו הוצגו שלוש גישות לפיתוח ירושלים: האחת, ריכוז מאמץ הפיתוח בעיר הפנימית; השנייה, הרחבת תחום הפיתוח העירוני לכיוון מערב אל הרי יהודה, בהנחה כי בגבולות העיר אין עתודות קרקע כדי לענות על ביקושים למגורים ותעסוקה; השלישית, להרחיב את גבולות העיר לכיוון מזרח, לצפון או לדרום. הבחירה בין החלופות ציין ויתקון כרוכה באי-ודאות מדינית.

לדברי ויתקון, עמדת מהנדס עיריית ירושלים, אורי שטרית, ומתכננת המחוז לשעבר, ענת צור, היא נכונה. לטענתם, עדיף לקבוע יעדים מוגדלים לאוכלוסייה וליעדי הביקוש למגורים, מאשר להגיע למחסור ב-2020.

לדבריו, יידרשו עתודות קרקע לבניית 47 אלף יח"ד עד 2020.

ויתקון מציע לדרוש תזכיר מיצוי עתודות קרקע בתחומי ירושלים, כתנאי לאישור תוכנית מתאר מקומית, כדי שתהיה בקרה, האם צריך לפתח את השכונות ברכס לבן ובהר חרת.

כמו כן הוא מציע לקבוע שלבים בתוכניות מקומיות למגורים בהר חרת ובמורדות רכס לבן. לדבריו, בעת אישור תוכנית מקומית ומפורטת תבחן הוועדה האם עדיין יש עתודות קרקע בעיר עצמה.

סמנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, ירון רביד, בירך על ההמלצות. לדבריו, התוכנית חשובה לעתיד ירושלים ולעצירת הנטישה ההמונית של אוכלוסיה צעירה ומשכילה.

המתכנן אורי ברשישת, מטעם הקואליציה לשימור הרי ירושלים אמר בתגובה, כי החלטת ויתקון היא בעצם לא להכריע. לדבריו, החוקר הבין את המשמעויות של התוכנית אבל נמנע מלקבל המלצות שתואמות זאת.