תוכנית המתאר המקומית קרובה לאישור; מחלוקת על הבנייה במזרח העיר

יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים, יהושע פולק, נוטה לאשר את תוכנית המתאר המקומית לעיר, לאחר שדן בהמלצות מחלקת מהנדס העיר. חלק מההמלצות עוררו מחלוקת, והמשך הדיון בתוכנית נדחה. המלצות מהנדס העיר היוצא, אורי שטרית, גובשו בהסכמת מי שעמד בראש צוות התכנון, האדריכל משה כהן.

בין השאר ממליצה מחלקת מהנדס העיר לבחון אפשרות לעיבוי אזורי המגורים בשוליים המערביים של שכונת רמות, שחלקה הגדול דתי, ולהתאים את תוספת שטחי הבנייה למגורים בשכונה הדתית רמת שלמה. מוצע להוסיף לתוכנית המתאר הגדרה של "ציר מסחרי". צוות התכנון יבדוק הגדרה של כמה רחובות כצירים מסחריים: רחוב עמק רפאים שבמושבה הגרמנית, דרך בית לחם, רחוב עזה ברחביה, דרך רמאללה, מלכי ישראל, רחוב יחזקאל, רחוב ירמיהו ועוד.

מוצע להרחיב את תחום מרכז העיר ולכלול בו את מתחם הרכבת, לקבוע את ייעוד שכונת מאה שערים החרדית כשכונה לשימור, לסמן את שכונות קרית היובל, קרית מנחם והגוננים כשכונות להתחדשות עירונית, ולקבוע הוראות לפיהן יאושרו שם תוכניות לבנייה בצפיפות גבוהה במבנים בני 6-18 קומות.

בשורה טובה לירוקים ולתושבים שהתנגדו לבנייה בפרי הר: המהנדס ממליץ לבטל את רצועת המגורים הצרה לאורך העמק (אך אינו ממליץ לבטל גם את הייעוד לתעסוקה).

המלצות נוספות הן לסמן את מתחם אלנבי כמתחם שבו יותרו בניינים של עד שמונה קומות, לסמן את שטח הפארק הרובעי בשכונת הר נוף ולבטל את שטח עיבוי השכונה החודר לתחום יער ירושלים, ולהרחיב את תחום שטח הפארק המטרופוליני עמק רפאים עד לצומת הכבישים פת-גילה.

מחלקת מהנדס העיר מוסיפה, כי יש לעדכן את גבולות מתחמי השימור והבניינים המיועדים לשימור בהתאם למסקנות המתגבשות בכרטסת השימור, שתועבר לצוות התכנון, ולשנות את ייעוד מתחם בליליוס ושכונת מקור חיים מתעשייה למגורים, ואת מתחם התעשייה בפסגת זאב בהתאם לתוכנית המתגבשת בעירייה.

ברשימת ההמלצות מופיעה גם המלצה לעבות את אזורי המגורים בשכונות א-טור, עיסווייה ושועפאת. שתי המלצות נוספות עוררו בעבר סערה ציבורית וכעת עולות שוב: האחת, ביטול ייעוד השטח למגורים בכפר וואלג'ה. בהמלצות המהנדס נכתב כי המלצה זו באה "לאור בדיקת מעמד התושבים על-ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה". נוסף לכך, ממליץ מהנדס העיר לבטל את ייעוד השטח למגורים בעמק המלך. בשטח זה גרים תושבים ערבים בבתים שנבנו באופן בלתי חוקי.

חבר הוועדה יוסף (פפה) אללו מתרעם על הדברים. לדבריו, לגבי וואלג'ה - השטח המדובר נמצא בתחום גבול השיפוט של ירושלים, ולכן האחריות לתכנון הנותן מענה לצרכי האנשים הגרים בו מוטל על עיריית ירושלים. לטענת אללו, ביטול ייעוד השטח למגורים בעמק המלך ינציח את המצב הבלתי אפשרי עבור התושבים הגרים בו שנים רבות. לדבריו, ידוע שמצוקת הדיור בסילוואן היא מהחמורות במזרח העיר, ויש לתת פתרון לצורך בנייה והתרחבות.

לדברי פולק, "אללו אינו רוצה בגידול ירושלים. הוא מעדיף שירושלים הערבית תגדל, ושירושלים היהודית תצטמצם. יגיע יום שרוב העיר תהיה מאוכלסת בתושבים לא יהודיים. לא מהנדס העיר, לא אנחנו ולא אף אחד במדינת ישראל חושב שהמדינה צריכה להיות מיעוט יהודי. אם יש בעמק המלך בנייה בלתי חוקית, אז אותה צריך להרוס".