אושרה להפקדה תוכנית מתאר להרחבת קריית שמונה

40 אלף נפש ותוספת 2,400 יח"ד חדשות עד 2020

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה השבוע להפקיד תוכנית מתאר מחוזית חלקית למחוז הצפון, לצורך הרחבת העיר קריית שמונה. עוד הוחלט על קידום תוכנית המתאר המקומית החדשה לעיר.

התוכנית מייעדת את קריית שמונה לשמש כמוקד העירוני הראשי של אצבע הגליל. פיתוח העיר, על פי התוכנית, ישקף את האטרקטיביות היחסית שלה במרחב. התוכנית תאפשר לקריית שמונה להתחרות עם ערים ואזורים אחרים בארץ ועם הפיתוח המוצע ביישובים אחרים באצבע הגליל, בגליל ובגולן.

תוכנית המתאר המקומית מתייחסת לכל תחום שיפוט העיר (14,400 דונם) וקובעת לה קיבולת אוכלוסייה של 40 אלף נפש עד לשנת 2020 וקיבולת של 12,400 יחידות דיור לאותה שנה, מתוכן 2,400 יח"ד חדשות. בנוסף, תאפשר התוכנית בנייה של 3,500 צימרים, תוספת של 1,100 חדרי מלון ותוספת של 400 אלף מ"ר לתעסוקה.

מרכיב מרכזי בתוכנית המתאר הוא ההתחדשות העירונית, כתנאי הכרחי לקיום עירוני תקין. התוכנית קובעת כי יחודש האזור הוותיק של קריית שמונה, מהכניסה הדרומית לעיר ועד צומת מצודות, ומדופן הבינוי המערבית ועד לשכונת הוורדים החדשה במזרח. התמקדות התוכנית באזור זה נבעה מן ההנחה שהחייאתו תוביל לשדרוג תפקודי של האזור כולו, כסביבת חיים אטרקטיבית. זאת, בשל אינטנסיביות השימושים האחראיים לגיוון ולקצב החיים העירוני הנמצאים בו: היצע שירותים ציבוריים, אפשרויות תעסוקה ומערך שירותי מסחר, פנאי ובילוי.

המועצה הארצית אישרה את כל מרכיבי התוכנית, למעט מתחם נוסף של מגורים ותיירות (בשטח 600 דונם) בשטח יער קיים על רכס הרי נפתלי, שהוא בעל ערך סביבתי-נופי גבוה ביותר, ואינו נמצא בצמידות לעיר.

תוכנית המתאר המקומית מקודמת על ידי מינהל התכנון במשרד הפנים, בשיתוף משרד הבינוי והשיכון, מינהל מקרקעי ישראל ועיריית קריית שמונה. לוועדת ההיגוי, בראשות משרד הפנים, היו שותפים נציגים ממשרדי ממשלה נוספים וכן נציגי ארגונים סביבתיים ואזרחיים. עריכת התכנית לוותה בתהליך שיתוף ציבור תושבי העיר.