י-ם: תושבים נגד בית הפדרציה הספרדית של שמעון וגאון

לטענתם, מעניקים את נוף העיר העתיקה לעשירים ולמיוחסים; שטח התוכנית הוא 7.4 דונם והיא כוללת שני מבנים של 18.5 מטר ו-11 מטר

תושבים בשכונת תלפיות-מזרח בירושלים מתנגדים לפרויקט של עמותת בית הפדרציה הספרדית בירושלים, בראשה עומדים בין היתר אנשי העסקים והנדל"ן נסים גאון וסמי שמעון.

תושבים המתגוררים בסמוך למתחם התוכנית טוענים, כי הפרויקט הוא המשך למגמה של הענקת הנוף לעיר העתיקה לעשירים ולמיוחסים, ובפרט לאלה שאינם תושבי העיר הקבועים ואינם אזרחי ישראל.

שטח התוכנית הוא 7.4 דונם והיא כוללת שני מבנים. העיקרי הוא מוסד של שלוש קומות מעל קומת חניה תת-קרקעית, בגובה של 18.5 מטר. לצידו מתוכנן אמפיתיאטרון בגובה של 11 מטר לכנסים ואירועים, כאשר קומת הגג צופה לעיר העתיקה.

המבנה העיקרי כולל חדרי לימוד, משרדים, חדרי ישיבות, ספריה, בית כנסת, קפיטריה, אולם תצוגה ושטחי אכסון. בין השימושים המותרים נכלל גם אולם אירועים.

לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים הוגשו התנגדויות מטעם המינהל הקהילתי בשכונה ובני זוג המתגוררים בסמיכות לתוכנית.

בהתנגדות טוענים בני הזוג, באמצעות עו"ד ד"ר בנימין הימן, כי הציבור מוותר על שטח ייחודי ואינו מקבל דבר בתמורה. לטענתם, התוכנית אינה מקצה שטח לשימוש הציבור.

בהתנגדות נטען, כי בכל רכס ארמון הנציב אין עוד שטחים בבעלות המדינה שיש בהם מראה לצפון, מזרח ודרום, עם תצפית פנורמית של קרוב ל-270 מעלות. לטענת המתנגדים, עדיף שהמגרש ייועד כשטח פתוח ציבורי.

לטענת בני הזוג, לקונפדרציה הספרית יש קשרים מצוינים למקבלי ההחלטות ומחלקי קרקעות הציבור, ואין לה יתרון אחר על פני עשרות מוסדות שהיו שמחים לקבל את המיקום היוקרתי הזה.

הם מוסיפים, כי העובדה שמינהל מקרקעי ישראל מכר שטח ייחודי בבעלות הציבור "לצורך מועדון אקסקלוסיבי של עשירי עולם" אינו צריך לחייב את מוסדות התכנון. לטענתם, התוכנית תסתיר את הנוף, תפריע לאיכות חיי הדיירים במקום ותפגע בערך כל הדירות הגובלות במתחם.

המינהל הקהילתי טען בהתנגדותו, כי "התוכנית במתכונתה הולכת להפוך את הבית הספרדי לאולם אירועים שיהפוך את חיי התושבים לסיוט".

לטענת המינהל הקהילתי, התוכנית מוגשת על-ידי יזם פרטי שכל מטרתו לייצר רווח כספי. נוסף לכך נטען, כי העמותה היא עמותה "עלומת שם" שבראשה עומדים אנשי נדל"ן ולא פילנתרופים.

ב-27 באפריל יישמעו ההתנגדויות בוועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ירושלים.