וורן באפט הופך את משפחת ורטהיימר לעשירה בישראל: רוכש 80% מישקר תמורת 4 מיליארד דולר

(עדכון) - מרכז החברה יישאר בישראל, לא יוחלפו מנהלים * הרחבות: ישקר - פרופיל חברה * מי אתם, סטף ואיתן? * הנה משפחה שמושכת שכר צנוע * התפיסה הניהולית - התמקדות בנישה

המילארדר האמריקני וורן באפט, המקיים בסוף שבוע זה את אסיפת המשקיעים השנתית שלו בעיר אומהה, נברסקה, הודיע ביום שישי כי ירכוש 80% מחברת ישקר הישראלית, שבבעלות התעשיין סטף ורטהיימר, תמורת 4 מיליארד דולר.

זוהי הרכישה הגדולה ביותר אותה מבצע המיליארדר הקשיש מחוץ לשטח ארה"ב והרכישה הגדולה ביותר של חברה ישראלית אי-פעם.

ברקשייר האתוואי, החברה שבבעלותו של באפט, פרסמה הודעה לעיתונות בה ציינה: "התרשמנו המודל העיסקי הפשוט והרווחי של ישקר. ברכישה זו אנו נהנים מהשקעה בעסק יציב, עם הזדמנויות צמיחה משמעותיות".

באפט הוסיף: "אנו שמחים על השיתוף עם משפחת ורטהיימר ועם ההנהלה הנוכחית, המובלת על ידי איתן ורטהיימר ויעקב הרפז. ישקר היא חברה בינלאומית עם ביצועים גבוהים בענף שלה, ועם חשיפה לשווקים באירופה, באסיה ובאמריקה הלטינית. לחברה הזדמנויות צמיחה משמעותיות, כאשר תמשיך לחדור לשווקים בצפון אמריקה".

בנו של סטף ורטהיימר, איתן, אמר: "אנו גאים במה שהשגנו, מאז הוקמה החברה לפני 50 שנה על ידי אבי, אשר ימשיך לתרום ולהחזיק בה. אנו מצפים לשיתוף פעולה עם ברקשייר האתוואי".

מנכ"ל ישקר, יעקב הרפז: "רכישה זו קושרת בין ברקשייר האתוואי, מהעסקים הבולטים באמריקה, לישקר, חברה ישראלית עם קשרים גלובליים ונוכחות בתחומים הדינמיים ביותר של הכלכלה. השותפות תחזק בעתיד את אחיזתנו בשווקים בצפון אמריקה ובעולם הרחב, ותאפשר לנו להמשיך את הצמיחה הפנומנלית שהשגנו ב-50 השנים האחרונות".

ישקר, המעסיקה כ-2000 עובדים במפעליה בגליל, היא בעלת הכנסות של כ-1 מיליארד דולר בשנה ושיעור הרווחיות שלה מוערך ב-20%-25%. ישקר היא חברה פרטית שאינה מפרסמת את נתוניה (ראו קישורים להרחבות בתחתית כתבה זו).

בסקר שערך מכון בי.די.איי. ישראל בחודש פברואר השנה הוצבה משפחת ורטהיימר בין 18המשפחות העשירות בארץ, המרכזות כ-50% מהתמ"ג העיסקי בישראל. כעת עשויה המשפחה לזכות בשידרוג במעמדה בקרב המשפחות אלו.

באפט, שהונו הפרטי מוערך בכ-42 מיליארד דולר, הוא האדם השני העשיר ביותר בארה"ב, אחרי ביל גייטס, ומחזיק דרך חברת האחזקות שלו, ברקשייר האתוואי (BRKA), בנתחים של חברות רבות בארה"ב, בהן: קוקה קולה, רשת הקמעונות וול מארט. אסטרטגיית ההשקעה שלו, בה הוא דבק לאורך כל שנות כהונתו בברקשייר-האתוואי (עליה השטלת בשנת 1965), היא אחזקה ארוכת טווח.

באפט דיווח בכנס המשקיעים באומהה, כי חברת האחזקות ברקשייר האתוואי סיימה את הרבעון ברווח של 2.31 מיליארד דולר, הגבוה ב-70% מהרווח שנרשם בתקופה המקבילה והסתכם ל-1.36 מיליארד דולר. את ההכנסות גזרה החברה מתוך הכנסות של 22.76 מילארד דולר המהווים עלייה של 29% לעומת הרבעון המקביל אז רשמה הכנסות של 17.63 מיליארד דולר.

התמ"ת: באפט יוכר כמשקיע אסטרטגי

וורן באפט, שזו תהיה השקעתו המשמעותית הראשונה מחוץ לארה"ב, יקבל מישראל מעמד של משקיע אסטרטגי, אשר יזכה אותו ב-10 שנות פטור ממס, גם על משיכת דיבידנד.

מנהל מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת, חזי צאיג, אמר ל"גלובס", כי ההכרה במעמד של משקיע אסטרטגי צפויה זמן קצר לאחר השלמת ההשקעה של באפט בישקר.

לצורך קבלת מעמד משקיע אסטרטגי ישקיע באפט כ-150 מיליון דולר נוספים ברכישת ציוד מישקר, שכן ההשקעה הנוכחית אינה ברכישת מניות אלא בפעילות החברה. כמו כן עומד באפט בקריטריון נוסף לקבלת מעמד "משקיע אסטרטגי", של פעילות בהיקף מעל 5 מיליארד שקל.

הרחבות:

* איתן ורטהיימר ל"גלובס": סגרתי עסקה בשיחה של 10 דקות עם וורן באפט

* ישקר - פרופיל חברה

* מי אתם, סטף ואיתן? קווים לדמותם של האב והבן

* הנה לכם משפחה שמושכת שכר צנוע

* התפיסה הניהולית של הוורטהיימרים - התמקדות בנישה