הקרב על המרינה בחיפה לא סגור: העירייה ביקשה דיון נוסף בנושא המיקום

יהב מנמק את הבקשה בכך שלא נעשו בדיקות אמיתיות בשטח ושההחלטה על המיקום התקבלה בלחץ אינטרסנטיים

מהנדס העיר חיפה, אריאל וטרמן, ביקש בשבוע שעבר מוועדת ההיגוי של המועצה הארצית לתכנון ובנייה לדחות את קידום תוכנית המרינה באזור בסיס ההדרכה של חיל הים בשכונת בת גלים בחיפה, כפי שאישרה הוועדה לפני מספר חודשים.

המהנדס זומן לוועדה בעקבות מכתב שהעביר לפני מספר שבועות ראש עיריית חיפה, יונה יהב, לשר הפנים רוני בראון, ובו ביקש מהשר לקיים דיון נוסף בנושא מיקום המרינה בולנת"ע, בנימוק שכל ההחלטות שהתקבלו עד כה בנושא המרינה התקבלו בלחץ גורמים אינטרסנטיים, דוגמת הירוקים והגולשים, ובלא שנעשו בדיקות אמיתיות בשטח. בכך למעשה הביע יהב לראשונה עמדה בנושא טעון זה.

העבודה על התוכניות לבניית המרינה בחיפה החלה עוד בשנת 1994, כאשר בין מינהל מקרקעי ישראל לבין החברה הכלכלית חיפה נחתם הסכם לקידום ופיתוח מעגנה לחיפה. הפרויקט עבר דיונים שונים, במהלכם נבחנו כל החלופות האפשריות למיקום המעגנה. בין היתר נבדקו: מעגן הקישון, מערב נמל חיפה, השטח הצמוד לבסיס ההדרכה של חיל הים בבת גלים. לבסוף המליצו כל הוועדות על הקמת הפרויקט מול ראש הכרמל. להחלטה התנגדו נחרצות גורמים ירוקים וכן גולשים, שטענו כי הפרויקט יביא להרס חוף בעל תנאי גלישה ייחודיים.

בחודש נובמבר האחרון פנה סגן ראש עיריית חיפה, שמואל גלבהרט מסיעת הירוקים, לולנת"ע וביקש לדחות את הדיון בפרויקט עקב רצונה של העירייה לבצע הערכת מצב מחודשת. בדיון שהתקיים לאחר מספר חודשים המליצה הולנת"ע להסיט את המתחם הימי של המעגנה צפונה מהמיקום המתוכנן.

גורמים בחברה הכלכלית העריכו אז שבכך נסתם הגולל על הקמת הפרויקט, משום שהמדרון התלול בשטח עליו המליצה הולנת"ע מייקר משמעותית את העבודות, והופך את הפרויקט לבלתי כלכלי.

אלא שכאמור, מכתבו של יהב טרף את הקלפים. בעקבות בקשת עיריית חיפה החליטה ועדת ההיגוי, על דעת מהנדס העיר, כי בחינת ההיתכנות על-ידי העירייה תתבצע במקביל להמשך קידום התוכנית, ותוצאות הבדיקה יוגשו בשלב הערות הוועדות המקומיות והמחוזיות.

גורמים המקורבים לחברה הכלכלית העריכו, כי עלות הבדיקה המחודשת תהיה כחצי מיליון שקל, ובמידה וזו תעלה כי אין היגיון תכנוני וכלכלי בחלופה המוצעת, תאושר שוב בניית המרינה במיקומה על-פי התכנון המקורי.