המחוזית מהדקת הפיקוח על חוף השרון: מצמצמת את סמכויות הוועדה המקומית

בין השאר תתבקש להעביר למחוזית את סדר היום של ישיבותיה ופירוט היתרים לשימושים חורגים

בצעד חסר תקדים קיבלה אתמול (ב') הוועדה המחוזית מרכז, שורה של החלטות המצמצמות את הסמכויות החוקיות של הוועדה המקומית חוף השרון.

המועצה המקומית חוף השרון, בראשות ראש המועצה האזורית אהרון בז'רנו, כוללת בתוכה יישובים כגון: שפיים, יקום, רשפון, ארסוף, כפר נטר, ועוד, שבהם נעשו בשנים האחרונות כ-1,400 עבירות תכנון ובנייה במגוון תחומים. דו"חות מבקר המדינה בשנים האחרונות מתחו ביקורת קשה על חלק מהעבירות, בהן חריגות בנייה בפרויקט גרנד נטר, כריית חול בלתי חוקית ביקום ושימושים חורגים בקרקע חקלאית.

לדברי יו"ר הוועדה המחוזית, ד"ר שוקי אמרני, אם הוועדה המקומית לא תתחיל לפעול נגד העבירות, יינקטו נגדה צעדים שעלולים להביא לפיזורה. יצוין כי לוועדה המחוזית אין סמכות לפזר את הוועדה המקומית אלא לצמצם בסמכויותיה.

במסגרת החלטת הוועדה המחוזית, הוטל על הוועדה המקומית להתחיל לאכוף את החוק ולהגיש כתבי אישום נגד עברייני התכנון והבנייה. עוד הוטל עליה לשלוח ללשכת התכנון המחוזית את סדר היום של ישיבותיה, עד שבוע ימים לפני הדיון, ובו הצגה ברורה של הנושאים שיעלו לדיון.

עוד דורשת הוועדה המחוזית מהוועדה המקומית את פירוט ההיתרים שנתנה למסחר בגעש ובשפיים, וכן פירוט של כל הפעולות המסחריות המתקיימות ברחבי המועצה האזורית במקומות שאינם מיועדים למסחר. בנוסף, דורשת המחוזית מהוועדה המקומית להעביר לידיה כל בקשה להיתר בשטח חקלאי בתחומי חלקות א' במושבים או בשטח המחנה בקיבוצים.

הוועדה המחוזית מדגישה שלא תאפשר לוועדה המקומית לדון בבקשות אלה ללא חוות דעת בכתב של לשכת התכנון או אישורה. במקביל, כל בקשה לשימוש חורג ולהיתר יועברו לדיון הוועדה המחוזית. בנוסף, ייאלץ בז'רנו לדווח לוועדה המחוזית אחת בחודש על כל פעולות האכיפה שהוא נוקט בתחום המועצה וכן יצטרך להגיש דיווח חודשי על עבירות הבנייה במרחב.

לדברי אמרני, אין די בהגשת תביעות על ידי הוועדה המקומית וכי עליה לפעול בנחישות לאכיפת צווי בית המשפט. כדי להבטיח שדרישה זו תתממש, הוא דורש מבז'רנו להעביר אליו את כתבי האישום שהוגשו ואת פסקי הדין שהתקבלו, צווים שיפוטיים ומינהליים שניתנו וכן דיווח שוטף על ביצוע גזרי דין.

בעניין גני האירועים הרבים שנבנו ללא היתר חוקי בשטח המועצה אומר אמרני, שהוא אמנם רשם לפניו שבז'רנו החליט לטפל בסוגיה זו, ואולם הוא סבור כי אין די בכך וכי יש לנקוט בצעדים מעשיים להביא לסגירתם.

אמרני הדגיש שהצעדים הקיצוניים ננקטים לנוכח חומרת החריגה בהתנהלותה של הוועדה המקומית חוף השרון. לדבריו, התנהלות זו חייבת להשתנות.

מהמועצה האזורית חוף השרון נמסר בתגובה כי במועצה טרם קיבלו לידיהם את החלטות הוועדה המחוזית.