בערי פורום 15 הערים לא פחות מבמועצות האזוריות

הטלת הסנקציות על הוועדה המקומית חוף השרון הובלטה, בעוד שהוצנע דו"ח מבקר המדינה לגבי בנייה בלתי חוקית ושימושים בניגוד לייעוד בערים הגדולות

ביום 28.6.06 פורסם ב"גלובס הערב" ראיון שערכה דליה טל עם עו"ד איתן אטיה, ראש פורום 15 הערים העצמאיות בישראל. בראיון מתמוגגים המראיינת והמרואיין על החלטת הוועדה המחוזית מרכז להטיל סנקציות על הוועדה המקומית חוף השרון, ואף קוראים למחוזות נוספים להטיל סנקציות דומות על ועדות מקומיות אחרות במגזר הכפרי.

הנימוק העיקרי בו נאחזים השניים לצעד המומלץ הנו דו"חות מבקר המדינה ו"הבנייה הפרועה ביישובים החקלאיים". אולם, עיון בלתי מוטה בדו"חות מבקר המדינה מראה, כי טוב היה לו עיתון "גלובס", במקום להתנפל על המועצות האזוריות בחדווה, היה בודק עם עו"ד אטיה דווקא את מעשיהם של צאן מרעיתו בערים העשירות.

כך למשל, בדק המבקר שותפה מכובדת בפורום הערים - הוועדה המקומית פתח תקוה. כעולה מדו"חות מבקר המדינה ומרישומי בתי המשפט, עיריית פתח תקוה מואשמת בכך שהרשתה לאורך שנים בנייה פרועה של מאות אלפי מטרים רבועים באזור מתחם צומת ירקונים ואף סמוך למתחם הרגיש של מקורות הירקון. בפרשות אלה דווח, כי ככל הנראה יוגשו כתבי אישום נגד ראש עיריית פתח תקוה, מהנדסת העיר ומנהלת אגף הנכסים בעירייה. בפרשה אחרת קבע מבקר המדינה, כי חבר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בפתח תקוה, עו"ד סיני גלבוע, פעל בוועדה מתוך ניגוד עניינים חמור, וקיים חשש כי קידם תוכניות בנייה תמורת בצע כסף.

חברה מרכזית אחרת בפורום 15 הערים הנה ראשון לציון. בדו"ח חמור מעין כמותו קבע המבקר, כי בעיריית ראשון לציון יש כמות בלתי נסבלת של עבירות בנייה ושימושים חורגים. יותר מכך, הוא קובע כי חריגות רבות הנן בנכסים השייכים לחברי מועצת העיר, פקידים בכירים בעירייה, חברי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ומקורביהם של אלה. בין היתר מתואר שם טיפול של היועץ המשפטי בתוכנית מתאר לשטח רחב היקף אליו פלשו קרובי משפחתו.

המבקר גם מציין שהעירייה נותנת באופן סדרתי היתרי בנייה למבני תעשייה למרות שהיא יודעת כי ישנה כוונה להקים בהם מרכזי מסחר, אשר יפגעו, בין היתר, בסוחרי העיר עצמה. כך, למשל, מתכננת העירייה כי תקום בעיר חנות "איקאה" ענקית בשטח אשר אינו מיועד למסחר (ממש כמו החנות הראשונה של רשת זו, אשר הוקמה אף היא באזור אסור למסחר בעיר נתניה, חברה נוספת בפורום).

ואחרונה חביבה (לרשימה קצרה זו בלבד) היא העיר תל-אביב: המבקר קובע כי במשך תקופה ארוכה יזמו ועודדו העירייה והוועדה המקומית הקמה של מבנים רבי קומות ושימוש בהם למשרדים בשטחים לאורך ציר האיילון, אשר יועדו בתוכנית תקפה לאזור תעשיה בלבד. לא רק שהעירייה פעלה באופן בוטה בניגוד לחוק, אלא שהדבר אף גרם להשלכות כלכליות ותחבורתיות קשות אשר פגעו, בראש ובראשונה, בתושבי העיר ת"א עצמה.

ומה לגבי המועצות האזוריות? אכן, גם שם יש לאכוף את החוק, אולם באותה נשימה קובע המבקר כי "לצד זה, אל למוסדות התכנון להתעלם מהשינויים בתרבות הפנאי של האזרח ובצורכי השוק. הדרישה לקיום אירועים בגני אירועים גדלה והולכת, כך גם היקף המסחר במרכזי קניות במרחבים הפתוחים, ועל מוסדות התכנון להיערך למילוי צרכים אלה תוך שקילת כל המרכיבים הדרושים ובעיקרם חוקיות ההחלטות וסדרי המינהל התקינים".

אז מה היה לנו? מבקר מדינה הוגן ומאוזן, אשר הדו"חות שלו נפלו קרבן למניפולציות של ראש הפורום, שאינו דואג לתושבי הערים שלו ואינו נלחם בשחיתות אשר פשתה בהן, ועיתון אחד, אשר במקרה הטוב מתרשל במלאכתו.

הכותב הוא מזכ"ל תנועת האחוד החקלאי.