צלול לעזרא: אל תאשר הארכה בהזרמת הבוצה לים

עמותת צלול דורשת מהשר לאיכות הסביבה, גדעון עזרא, ומחברי הוועדה למתן היתרי הזרמה לים, לא לאשר את בקשת השפד"ן לקבל ארכה של שנה להקמת מתקן יבשתי לשריפת הבוצה

עמותת צלול דורשת מהשר לאיכות הסביבה, גדעון עזרא, ומחברי הוועדה למתן היתרי הזרמה לים, לא לאשר את בקשת השפד"ן לקבל ארכה של שנה להקמת מתקן יבשתי לשריפת הבוצה. אם בקשה זו לא תתממש, תשקול צלול הליכים משפטיים נגד השפד"ן.

מנכ"ל צלול, עו"ד יריב אברמוביץ', שלח הודעה ל-3 החברות המתמודדות במכרז, והזהיר כי הצעדים המשפטיים יעכבו אותו. הנהלת השפד"ן מבקשת מהוועדה למתן היתרים לאפשר לה להזרים את הבוצה (תוצר לוואי של טיהור השפכים) לים עד 2010 ולא עד 2008 כפי שהובטח תחילה.

לדעת אברמוביץ', בקשה זו היא ההוכחה לכך, שאין להנהלת השפד"ן כל כוונה למצוא פתרון אמיתי לבוצה. אברמוביץ' מדגיש, שהנהלת השפד"ן קיבלה בסוף 2005 היתר הזרמה לים, כחלק מהתחייבותה להפסיק את ההזרמה, וכי לא יתכן לאפשר דחייה של שנה וחצי נוספות, שכן הבוצה מזהמת את הים.

עוד טוענת צלול, שמתקן השריפה מיותר, מסוכן ומזהם בעצמו, וכי יש לבחור בחלופה כלכלית וישימה, והיא הפיכת הבוצה לדשן חקלאי, פתרון שהוא סביבתי וזול הרבה יותר. השפד"ן מסרה בתגובה, שהצורך לדחות בשנה את המועד המקורי ליישום פתרון יבשתי לבוצה עלה כבר לפני מספר חודשים בדיונים מול המשרד לאיכות הסביבה. לדבריו, הסיבה לדחייה היא מורכבותו של הפרויקט והצורך לבצע סקרי עומק באשר להשפעתו של הסביבה. עוד נמסר, שסיבות אלה שכנעו גם את עזרא, לאשר את הפרויקט.

בין המומחים קיים ויכוח עיקש באשר לפתרון הראוי לבוצה. בעוד שהנהלת השפד"ן והמשרד לאיכות הסביבה סבורים שהפתרון הנכון הוא בשריפת הבוצה, טוענים מומחים אחרים שמן הראוי להפוך את הבוצה לקומפוסט ולעשות בה שימוש חקלאי. לטענת הנהלת השפד"ן, פתרון הקומפוסט אינו ראלי, מאחר והשפד"ן מייצר כמות בוצה גדולה מדי, שלא ניתן יהיה להשתמש בה.