היטל השבחה שדרשה עיריית ר"ג הופחת ב-70% בעקבות פשרה

שמאי מכריע קבע הפחתה של 90%, אך בפשרה הוחלט להתעלם מקביעתו

"עיריית רמת גן והוועדה המקומית גובות מבעלי נכסים בעיר היטל השבחה ביתר, ושלא כדין, תוך שהן מתעלמות מהבנייה ברמת גן, מקום המדינה ועד לשנת 1975, ודורשות היטל השבחה על בסיס תוכנית מנדטורית" - כך טוען עו"ד ישראל שוב, שייצג לאחרונה את קרן הפנסיה פועלי בניין מול העירייה, בנושא תשלום היטל השבחה.

קרן הפנסיה פועלי בניין היתה בעלת מחצית מהמבנה והמגרש של בית מועצת פועלי רמת גן, הממוקם ברחוב קריניצי 33 פינת רחוב הרצל 13 בעיר, מכרה את החלקה לחברת פסגות גן. המחצית השנייה, שהייתה בבעלות חברת העובדים, נמכרה גם היא לפסגות גן.

עיריית רמת גן דרשה מקרן הפנסיה ומחברת העובדים 2.8 מיליון שקל כהיטל השבחה, בחלקו הגדול בגין ההשבחה שנובעת מתוכנית האב של רמת גן רג/340.

קרן הפנסיה התגוננה כנגד דרישת היטל ההשבחה באמצעות עו"ד ישראל שוב והשמאי שאול לב, חברת העובדים הצטרפה להתנגדות עם עו"ד רפאל מוזס והשמאים קציר וברק. קרן הפנסיה טענה, בין היתר, להיעדר השבחה אמיתית בגין תוכנית רג/340 וטענה, כי אין לדרוש ממנה היטל השבחה.

בהיעדר הסכמה, הצדדים העבירו את המחלוקת לשמאי מכריע - המהנדס ושמאי המקרקעין אשר שולמן, לשעבר סגן מהנדס העיר תל-אביב. השמאי המכריע בחן, בין השאר, את שווי הנכס לפני תוכנית רג/340 ובהתאם לנוהג בו ניתנו היתרי הבנייה גם לפני התוכנית. הוא קבע, כי שווי הזכויות ערב תוכנית רג/340 הוא 90% משווי מלא - קרי ההשבחה של תוכנית רג/340 הינה בשיעור 10% בלבד מדרישת הוועדה המקומית רמת גן.

לדברי עוה"ד שוב, "הוועדה המקומית חששה מעצם ההחלטה התקדימית, לפיכך ערערה על החלטת השמאי המכריע. לבסוף ערעור העירייה לא נשמע בבית המשפט, והגיעו בפשרה להסכמה, שקיבלה תוקף של פסק דין, על הפחתת היטל ההשבחה שדרשה העירייה ב-70%". הצדדים הסכימו פורמלית כי החלטת השמאי המכריע תבוטל.

לדברי שוב, עיריית רמת גן אמנם "ויתרה" על חלק מהיטל ההשבחה, אך בשל ביטול החלטת השמאי המכריע, תוכל להמשיך ולנסות לדרוש היטל השבחה מבעלי נכסים אחרים, "כאילו תוכנית רג/340 אכן השביחה נכסים", כדבריו. (תיק בש"א 185870/05).