כל תיקי החקירה בעבירות בנייה יועברו להכרעת התביעה

המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה הוציאה לאחרונה הנחיה, המורה ליחידות הפיקוח של הוועדות המקומיות והמחוזיות לתכנון ולבנייה להעביר להחלטת התובע המקומי את כל תיקי החקירה שהטיפול בהם הסתיים. ההנחיה מתקנת את המצב הקיים, בו חלק מהתיקים נסגרים במסגרת הוועדות על-ידי גורמים שאינם מוסמכים לכך, מצב המהווה פתח לשיקולים זרים.

המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין הינה יחידה מיוחדת בפרקליטות המדינה במשרד המשפטים, שהוקמה לפני מספר חודשים ומתמקדת בהיבטים הפליליים של אכיפת דיני מקרקעין, בדגש על עבירות תכנון ובנייה. בין היתר, הוסמכה המחלקה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה לפקח מטעמו על פעילות תובעי הוועדות המקומיות והמחוזיות.

חקירת עבירות בנייה במרחב תכנון מקומי נעשית בעיקרה על-ידי מפקחי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. על-פי חוק, יש להעביר מייד עם תום הטיפול את כל תיקי החקירה להחלטת התובע המוסמך של הוועדה, אשר מחליט אם להגיש כתב אישום.

עד כה, בפועל יש ועדות שבהן ההחלטה האם לסגור את התיק או להעבירו להמשך טיפול משפטי התקבלו על-ידי יחידות הפיקוח עצמן או על-ידי בעלי תפקידים בוועדה. כך קרה פעמים רבות שתיקים נסגרו ללא בקרה חיצונית וללא ידיעת התובע המוסמך, ופתחו פתח למעשים לא תקינים.

לטענת משרד המשפטים, התנהלות זו עומדת בניגוד להפרדת הרשויות אשר אמורה להתבצע בין הרשות החוקרת לבין הרשות התובעת, נוגדת את הוראות חוק סדר הדין הפלילי, סותרת את הנחיות היועמ"ש ועלולה להיות פתח למעשי שחיתות.

ההנחיה החדשה מונעת אפשרות לעכב תיקים על מדפי יחידות הפיקוח ולמנוע את בחינתם על-ידי התובעים המוסמכים. התוצאה הצפויה היא יותר כתבי אישום נגד עברייני בנייה.