נזיפה לשופטי ההרכב בפרשת "הנאנסת שנהנתה"; נציבת התלונות: האחריות של השופטות

מדובר בהמלצה חסרת תקדים כמעט של הנציבה, שעשויה לעכב קידום שופטים

נציבת תלונות הציבור על שופטים, השופטת בדימוס טובה שטרסברג-כהן, ממליצה לנשיא בית המשפט העליון לנזוף בכל אחד משופטי ההרכב במחוזי בנצרת, בפרשת "הנאנסת שנהנתה" - סגן הנשיא אהרן אמינוף, נחמה מוניץ וגבריאלה דה ליאו-לוי. מדובר בהמלצה חסרת תקדים כמעט של הנציבה, שעשויה לעכב קידום שופטים, אולם ככל הידוע בלאו הכי השלושה לא היו מועמדים לקידום כלשהו.

כזכור, ההרכב בראשותו של אמינוף הרשיע אב שאנס את בתו המאמצת, תוך שהוא תוהה אם העובדה שהבת לא ניסתה להתחמק מלשהות ביחידות עם אביה ולא סיפרה על המעשים במשך שנים, לא נבעו מכך ש"נעמו לה מעשי הנאשם, והיא חפצה בהם". הביקורת הציבורית על הדברים חשפה את ההתנהלות הפנימית בהרכב, כאשר שתי השופטות טענו כי הסתייגו מההערה האמורה "ודרשנו מחיקתה, כתנאי להצטרפותנו להכרעת הדין".

ואולם, לטענתן, אמינוף לא עשה כן והטעה אותן. אמינוף שמר על שתיקה, בין היתר לאחר שהנשיא ברק סירב לאפשר לו להגיב בפומבי, אך לבסוף פירסם הודעה חריגה באמצעות דוברות בתי המשפט, בה האשים את חברותיו להרכב בהפרת כללי האתיקה, ואת הפרקליטות בהדלפה לעיתונות של קטעים "מפסק דין חסוי בעבירות מין - גילוי עריות".

באחרונה מתח גם העליון ביקורת רכה יחסית על אמינוף, וקבע כי "מוטב היה להימנע מאמירתם" של הדברים. גם הנציבה אימצה את הסתייגות שופטי העליון, אך ציינה שאין בכך למנוע ממנה לבחון את הנושא.

[ לעיתון הדיגיטלי ]

[ הרחבה במהדורה המודפסת ]