לך תבנה מדינה: מכללת יהודה ושומרון

פרופ' דוד קאסוטו מאמין בחינוך אדריכלי נגיש לציבור הרחב. כתבה אחרונה בסדרה

"מטרתנו להנפיק ארכיטקטים שיעסקו בבנייה בארץ - גם ברמה הפרטנית וגם ברמה הציבורית ובבניית העיר והאזור", אומר פרופ' דוד קאסוטו, ראש המחלקה לאדריכלות במכללה האקדמית יהודה ושומרון. "ייחודנו בכך, שאנחנו נותנים שירות לציבור רחב מאוד - אולי רחב יותר מאשר בבתי הספר האחרים, כי אצלנו לומדים, לצד הקהל האופייני של סטודנטים, גם תלמידים חרדיים, ערבים ועולים חדשים מרוסיה ומאתיופיה. המכללה באופיה היא יותר פלורליסטית, יש אצלנו אווירה שמאפשרת זרימה של סטודנטים, שלא היינו מצפים אולי לראותם בין הארכיטקטים בארץ".

המחלקה לארכיטקטורה במכללה האקדמית יהודה ושומרון הוקמה ב-1995 ובשנת 2000 קיבלה הכרה לתואר בוגר באדריכלות. קאסוטו מדגיש קודם כל את המגוון הרחב של הסטודנטים המגיעים למכללה, שלמעשה הציבה אלטרנטיבה "עממית" למוסדות האליטיסטיים כמו הטכניון, בצלאל ואוניברסיטת תל-אביב. לדבריו, למרות שתנאי הקבלה דומים, המכללה מושכת סטודנטים שלעיתים לא היו מעזים להתמודד על מקום במוסדות המתחרים.

קאסוטו: "יש כאן עידוד באופי המאוד נגיש ואנושי של המחלקה. יש הנרשמים ל-3-4 בתי ספר ואיפה שמתקבלים הם נכנסים ויש המגיעים ישירות אלינו. מבחינת הסגל - המורים הם נבחרת יוצאת מהכלל של ארכיטקטים פעילים ברובם הגדול - שלימדו גם בטכניון ובבצלאל ובאוניברסיטת תל אביב, ומצאו אצלנו בית, למרות המיקום הקצת חיצוני והם נהנים מהאווירה המיוחדת לנו של שותפות ואחווה".

גלובס: מה הדגשים שלכם?

קאסוטו: "מבחינת התכנים - אנחנו שמים דגש על הבנייה בארץ ישראל ותולדותיה. אנחנו לומדים מהבנייה הערבית המקומית (ורנקולרית), בדרך זו אנחנו מנצלים את הסביבה הקרובה שלנו. הפרויקטים שלנו מגוונים, מבניית מגורים, דרך מבני ציבור ועד רמות עירוניות".

- אתם מטפחים כוכבים?

"זו שאלה מצחיקה. מי שמוכשר ימצא עצמו בסופו של דבר בטופ של הצמרת הארכיטקטונית בארץ. יש אצלנו אנשים מאוד מוכשרים, ואלה שפחות מוכשרים ימצאו את מקומם בחלק האפור יותר של המקצוע. אנחנו לא מטפחים כוכבים, אנחנו מטפחים אנשים שיהיו אנשי תרבות - שלא יהיו זרים גם בעולם התיאטרון, המוזיקה והתרבות.

"על פי המעקב שלנו, התלמידים מתקבלים בשוק באופן יוצא מהכלל. גם במשרדי אדריכלים ובמשרות ציבוריות, וגם בין הממשיכים לתואר שני ושלישי.

זה נכון שלא כולם יהיו מתכננים ממש. זה מקצוע עשיר מאוד מבחינת הידע ורוחב היריעה. רוב רובם של הסטודנטים בסוף ימצאו עבודה".

קאסוטו הוא אדריכל ותיק ודמות צבעונית למדי. יליד פירנצה ובוגר הטכניון בשנות ה-60, כיהן בעבר כסגן ראש עיריית ירושלים במשך כ-5 שנים (1993-8). כמו עמיתיו, במקביל לתפקידו כראש המחלקה הוא פעיל במשרדו בירושלים, שאחת מהתמחויותיו היא מוסדות דת ובתי כנסת. על יחסי הגומלין בין הסטודנטים הצעירים לפרקטיקה הוותיקה הוא מעיד, ש"אישית עוד לא קרה לי שסטודנטים הציעו רעיונות לפרויקט שלי, אבל אין בכך פסול. אני מאוד נזהר לא להפוך לגרופי של הארכיטקטורה שאני מייצר, אבל מידי פעם אני מראה עבודות בבית הספר ומאפשר דיון".