קוסמוס בקיבוץ געש פועל נגד החוק: לא קיבל הארכה לשימוש חורג בקרקע

ועדת הערר המחוזית מרכז ביטלה אישור לשימוש חורג ל-5 שנים; משרד הפנים יפעל לסגירתו

ועדת הערר המחוזית מרכז החליטה לבטל את השימוש החורג למתחם קוסמוס בקיבוץ געש, אישור שניתן על-ידי הוועדה המקומית חוף השרון. משמעות הדבר היא שהמתחם פועל כיום ללא רישיון ועל יחידת הפיקוח של הוועדה המחוזית לפעול לסגירתו.

מתחם קוסמוס החל לפעול בדצמבר 1998 במסגרת אישור לשימוש חורג שקיבל מהוועדה המקומית חוף השרון. אישור זה איפשר להסב את המתחם מתעשייה למסחר למשך 5 שנים. ביוני 2003 הגיש הקיבוץ בקשה נוספת לשימוש חורג ל-5 שנים נוספות. בשל עיכובים שנגרמו עקב אי-מתן אישור מצד המינהל, לאחר שהתברר שהקיבוץ לא שילם דמי שימוש במשך זמן רב, הגיש הקיבוץ בקשה נוספת לשימוש חורג באפריל ב-2006, שאושר שוב על-ידי הוועדה המקומית.

כמה חודשים קודם לכן הגיש חבר הוועדה המקומית, תושב חרוצים, ד"ר אבי כהן, התנגדות אישית לתוכנית בוועדת הערר המחוזית. ועדת הערר, בראשות עו"ד אייל מאמו, החליטה בסופו של דבר לא לאשר את השימוש החורג.

הוועדה נימקה את ההחלטה בהסתמך על החלטה קודמת שקיבלה, לא לאשר שימוש חורג בחניון, בשטח של 12 אלף מ"ר, הצמוד למבנה הקוסמוס.

לגבי החניון קבעה הוועדה שאין מדובר בשימוש חורג במבנה, אלא בבקשה לביצוע עבודות מאסיביות בשטח, שלא ניתן לאשר אותן באמצעות שימוש חורג. עוד קבעה הוועדה שהדרך בה פעל הקיבוץ פסולה, שכן כדי לאשר חניון יש צורך בתוכנית ולא באישור לשימוש חורג.

שימוש חורג ניתן במקרים בהם השימוש בפועל בשטח, דומה לשימוש המיועד של הקרקע עפ"י התוכנית, ולא יוצר חריגה משמעותית. השימוש החורג ניתן לתקופה קצובה, עד לשינוי תוכנית של מוסדות התכנון.

הוועדה הדגישה, שמאז 2003 פועל הקוסמוס ללא היתר לשימוש חורג, תוך שימוש בשטחי חניה לא-חוקיים. לדברי מאמו, "עתה אנו מתבקשים, באופן תמוה, לאשר שימוש חורג לקוסמוס, שמשמעותו המשך שימוש בשטחי חנייה של אלפי מ"ר הבנויים ללא היתר כדין בקרקע חקלאית. לכן מובן שהוועדה לא תוכל לתת את ידה לרמיסת החוק ולהפרה בוטה של החלטותיה עצמה".

בפברואר 2005 ביטלה ועדת הערר אישור לשימוש חורג בלולבו געש הסמוך, בטענה שהאישור פג כבר ב-2003. גם במקרה זה טענה ועדת הערר, שהיא אינה יכולה להסכים להארכת השימוש שאינו מתיישב עם החוק. מתחמים אלה, כמו מתחמים רבים אחרים בתחום המועצה האזורית חוף השרון, ממשיכים לפעול ללא אישור ובניגוד לחוק.

ממשרד הפנים נמסר שההליכים המשפטיים בעניין הקוסמוס טרם הסתיימו. לדברי גורמים במשרד, אם הקיבוץ לא יפנה את ללולובו געש תעשה זאת הוועדה המחוזית.