מועצה אזורית אפעל תפורק - כפר אז"ר ורמת אפעל יסופחו לרמת-גן

20 שנה הסוגיה היתה על הפרק; במועצה היו כשלים שונים, מניפולציות וקיפאון שלטוני

לראשונה מאז קום המדינה, הוחלט על פירוק מועצה בישראל. שר הפנים, רוני בר-און, הורה לפרק את המועצה האזורית אפעל. אפעל יושבת על קרקעות חקלאיות נרחבות במרכז הארץ, אליהן לטשו השכנים עיניים משך שנים. מרבית שיטחה יסופח לעיריית רמת-גן, לרבות קרקעות מושב כפר אז"ר האטרקטיביות.

הצעדים בהם נוקט משרד הפנים לייעול הרשויות המקומיות כוללים איחודי רשויות, סיפוחי שטחים, שינויי מעמד וכו', אך לאור בעיותיה הרבות של המועצה האזורית אפעל, מצבה הכלכלי ואופן ניהולה, ולאור המלצות ועדות החקירה והדרג המקצועי, החליט בר-און על פירוק המועצה וסיפוח שטחיה לרשויות השכנות.

"גלובס נדל"ן" חשף בשנים האחרונות מספר פרשיות על התנהלות כפר אז"ר, ועד הכפר ויחסיו עם מועצת אפעל. הכפר הפך למתנגד סדרתי לכל תוכנית פיתוח באזור, מתוך אינטרס צר של חלק מחבריו.

סוגיית מעמדה המוניציפאלי של המועצה האזורית אפעל נמצא על סדר יומו של משרד הפנים למעלה מ-20 שנה. מצבה הכלכלי של המועצה הלך והידרדר, והמועצה סירבה לשנות את שיטת גביית המיסים. מבדיקה כלכלית שנערכה בשנת 2001 עלה כי המועצה הציגה למשרד הפנים נתוני ארנונה המוטים משמעותית כלפי מטה, במשך שנים רבות. מענקי האיזון שחושבו לפי נתונים אלו גרמו לכך שהמועצה קיבלה כספי ציבור שלא הגיעו לה.

מעבר לבעיותיה הכספיות, קיימת בעיה בהרכבה הפנימי של המועצה. המועצה מתפקדת כמועצה לעומתית, ואינה מאפשרת הסכמות בין הצדדים בנושאים המוניציפאליים השונים. פעילות המועצה נמצאת בידיהם של הוועדים המקומיים, אשר מונחים על-ידי אינטרסים פרטניים שלא תמיד משתלבים עם האינטרס הכולל של המועצה.

שטחי המועצה המבוקשים יסופחו לרשויות הסמוכות כדלהלן:

" רמת פנקס והשטח שמדרום לכביש 461, המשתרע עד לשטח הגלילי במחלף מסובים - יועבר לתחום שיפוטה של אור יהודה.

" רמת אפעל וכפר אז"ר, וכן בית האבות נווה אפעל והמרכז הסמינריוני אפעל - יועברו לתחום שיפוטה של עיריית רמת-גן.

" השטח שמצפון לכפר אז"ר, בין הגבול המוניציפאלי עם קרית אונו ממזרח לבין צומת בר אילן וכביש גהה ממערב - יועבר לתחום שיפוטה של עיריית קרית אונו.

" השטח הדרום מערבי של צומת מסובים, ממערב לכביש 4 - יוסב לשטח חסר מעמד מוניציפאלי, כחלק מפרויקט איילון.

עיריית ר"ג מסרה בתגובה: "אנחנו נלמד את החלטת השר, שבינתיים נודעה לנו רק באמצעות התקשורת, ואם אכן רמת אפעל וכפר אז"ר יועברו לרמת-גן - נקפיד לשמור על המאפיינים הייחודיים ואיכות החיים והסביבה של תושביהן".