הוועדה המחוזית מרכז החליטה: רוב העסקים במתחם געש ושפיים יסגרו

הוועדה אסרה לשימוש מסחרי בית היתר את חמי געש, גולף געש, חנות צומת ספרים, הום סנטר מבנה הקוסמוס ועוד

האם אזור המסחר השוקק בקיבוץ געש יסגר? הוועדה המחוזית מרכז החליטה שלא לאשר את השימוש המסחרי במרבית המבנים שקיבוץ געש הקים על קרקע חקלאית והשכיר אותם לשורה ארוכה של בעלי עסקים. באם הקיבוץ לא יציית להחלטה זו יפתחו נגדו הליכי אכיפה.

ההחלטה ניתנה בעקבות תוכנית שהגיש הקיבוץ לתכנון כולל של שטחיו. התוכנית הוגשה בעקבות צעדי אכיפה שנקטה הוועדה המחוזית כנגד הקיבוץ. כחלק מצעדים אלה נסגרה לאחרונה חנות קוסמוס במתחם. צווי סגירה נתנו גם כנגד עסקים נוספים.

להחלטת הוועדה המחוזית יש משמעות רבה על רקע העובדה, שמתחם המסחר בגעש, על כביש החוף, הפך בשנים האחרונות לסמל לשימושים החורגים בקרקע חקלאית, שהפכו למכת מדינה. העובדה שהמתחם הפך לפופולארי בעיקר בשבתות, הפך אותו לאחד מסמלי המאבק של הערים הגדולות בתופעת המסחר בשבתות.

הוועדה אסרה לשימוש מסחרי בית היתר את חמי געש, גולף געש, חנות צומת ספרים, הום סנטר מבנה הקוסמוס ועוד. גן האירועים סטואה וכן גן האירועים געשים אושרו להמשך שימוש. מבנה הטירה אושר כגן אירועים וזאת כדי לאפשר את המשך שימור המקום. מגרש החנייה מצפון לטירה לא אושר מכוון שנבנה על קרקע חקלאית. מבנה ההום סנטר, בשטח של 11 אלף מ"ר, אושר למבנה המיועד לתעסוקה בלבד, ורק 2,000 מ"ר ממנו אושרו למסחר.

את החלטתה שלא לאשר את מרבית השימושים נימקה הוועדה בכך, שקיבוץ געש הוא ישוב כפרי, שנמצא בתחום מרקם חופי ושמורת נוף, ולכן לא ניתן לאשר בסביבתו שימושים מסחריים. הוועדה קבעה כי הקיבוץ חייב להרוס את כל המבנים הבלתי חוקיים שהקים בשנים האחרונות.

במקביל, העירה הוועדה המחוזית בחומרה לוועדה המקומית לתכנון ולבניה חוף השרון על כך שלא אכפה את חוק התכנון והבניה במשך שנים ותרמה בכך לריבוי אירועים בלתי חוקיים. גורמים בוועדה המחוזית אמרו, שיותר מכל, משמעות ההחלטה היא איתות למועצות האזוריות שהימים המאושרים של עברות בנייה שאינן מטופלות חלפו עברו וכי גם על המגזר החקלאי לציית לחוקי התכנון והבנייה.